Rewitalizacja centrów i galerii szansą dla starszych obiektów handlowych
Od roku 1989 powstało ponad 400 centrów handlowych w Polsce. W większych miastach takie obiekty pojawiły się pod koniec ubiegłego wieku. Rewitalizacja jest sposobem na przywrócenie im dawnej świetności oraz niekiedy jedyną możliwością przetrwania.
2015-06-24, 13:21

Duże obiekty handlowe zaczęły pojawiać się u nas wraz z normalizacją gospodarki,  czyli od początku lat ’90. Aby nie wypaść z rynku duża część tych obiektów przeszła, jest w trakcie bądź planuje rewitalizację.

Nowy trend

Odświeżanie starych obiektów handlowych to trend widoczny gołym okiem, nie tylko dla znawców rynku nieruchomości. Głównym celem przebudowy istniejących już centrów handlowych jest uczynienie ich jak najbardziej komfortowymi oraz atrakcyjnymi dla konsumentów.

Projektowanie przestrzeni galerii i centrów handlowych uległo w ostatnim czasie dużym zmianom. Jeszcze dziesięć bądź piętnaście lat temu obiekty te służyły wyłącznie jako punkty sprzedaży.

- Funkcja współczesnych galerii handlowych uległa zmianie. Nie jest to punkt  służący tylko do robienia zakupów, ale miejsce spędzania wolnego czasu. Z tego powodu centra handlowe zaczęły przypominać samowystarczalne miasteczka, w których można zjeść, pójść do kina czy na kręgle – mówi Marcin Powierza, dyrektor zarządzający Forbis Group.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, aranżacja przestrzeni wspólnej w centrach służy przede wszystkim do złapania oddechu pomiędzy zakupami. Doskonałym tego przykładem są food courty, czyli miejsca, w których można skorzystać z oferowanej przez galerie gastronomii.

- Główne założenia food courtów to dopełnienie oferty zakupowej. Tego typu przestrzenie stwarzają dodatkowe możliwości wprowadzenia atrakcji. Są doskonałym miejscem na odpoczynek i relaks – tłumaczy Anna Sulima-Gillow, architekt Forbis Group.

Co należy wziąć pod uwagę projektując przestrzeń food courtów?

- Zróżnicowana grupa docelowa determinuje różnorodność rozwiązań meblowych, na przykład wysokie hokery na szybkie posiłki, wygodne loże dla poszukujących komfortu, duże stoły dla rodzin czy grup przyjaciół. Do tego czytelne strefy dla każdej z tych grup, ich odpowiednie wydzielenie między sobą oraz od pozostałej strefy galerii. Niezwykle istotny jest również wybór materiałów – powinno brać się pod uwagę komfort, estetykę oraz wytrzymałość – podkreśla Sulima-Gillow.

Galeriom zależy na tym, by rewitalizacja food courtów była zauważalna na tle innych, dlatego należy stawiać na ciekawe pomysły i oryginalne rozwiązania.

Wygląd nowoczesnego punktu handlowego

W związku z aktualnym trendem architektonicznym nawiązującym do ekologii, we wnętrzach centrów i galerii handlowych coraz częściej stawia się na naturalne materiały, światło dzienne i elementy wyposażenia, przywołujące skojarzenia z przyrodą.

- Aby klient czuł się jak najbardziej swobodnie i komfortowo dobiera się neutralne oświetlenie o odpowiedniej barwie. Dekoracyjne lampy, drewno oraz stylizowania w meblach to elementy, które pozwalają stworzyć klimat nawiązujący do domowego – wyjaśnia architekt Forbis Group.

Poziom wykończenia mebli oraz zastosowanych rozwiązań należy dopasować do poziomu ekskluzywności danej galerii czy jej klientów - galerie z markami klasy premium mogą sobie pozwolić na bardziej ekskluzywne rozwiązania niż galerie nastawione na masowego klienta.

Centra handlowe to obiekty, które powinny zmieniać się wraz z potrzebami klientów. Rewitalizacja starszych obiektów handlowych pozwala znaleźć przestrzeń dla nowych marek i daje możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Rozbudowa istniejących punktów jest również rozwiązaniem dla nasyconego już rynku nieruchomości użytkowych w sytuacji, kiedy brakuje już atrakcyjnych miejsc na budowy kolejnych obiektów.

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.