BYOD - przyszłość firm na całym świecie
Bring Your Own Device (BYOD), czyli wykorzystanie prywatnych urządzeń mobilnych do celów służbowych, to od około 2 lat coraz częściej stosowana praktyka w firmach i przedsiębiorstwach na całym świecie. Szacuje się, że 8 na 10 pracowników używa własnego sprzętu do wykonywania zadań służbowych. Ponad połowa firm, w których zanotowano to zjawisko nie jest jednak przystosowana do tego nowego trendu. Ze względów bezpieczeństwa, stabilności i zarządzania danymi firmy sytuacja ta musi ulec zmianie. W tym celu konieczne są odpowiednie rozwiązania IT, pomagające skutecznie wykorzystać strategię BYOD do celów firmowych.
2014-06-13, 22:12

Skąd przedsiębiorcy mogą czerpać inspirację do wprowadzania BYOD w swoich firmach? Istnieje rynek, który może służyć za przykład jak skutecznie wykorzystać ten trend: sektor edukacyjny.

Uczniowie i nauczyciele, zmuszeni brakami w dostępie do najnowszych technologii, sami zaczęli przynosić do szkół mobilne urządzenia i wykorzystywać je do pracy czy nauki. Kierownicy placówek edukacyjnych i administratorzy sieci dostrzegli zjawisko i opracowali proste i efektywne strategie BYOD, które skutecznie wprowadzają w życie.

Jest wiele zalet wykorzystania prywatnych urządzeń w nauce. Pierwszą i podstawową jest fakt, że wiele jednostek edukacyjnych nie stać na zapewnienie wszystkim swoim uczniom czy studentom zaawansowanych technologiczne urządzeń. Zwykle w szkołach korzystać można jedynie z przestarzałego sprzętu, co powoduje z kolei nieumiejętność korzystania z nowych technologii wśród młodzieży. Cześć szkół posiada swoje zaplecze urządzeń mobilnych, aby zapewnić je tym, którzy z różnych przyczyn nie mają do nich dostępu, jednak nie jest możliwe, aby wszystkie placówki zapewniły wszystkim swoim wychowankom odpowiedni sprzęt. Dlatego tak popularne wśród młodzieży jest wykorzystanie BYOD do pracy w szkole.

Praca na tablecie czy smartphonie pozwala nauczycielom na bardziej indywidualne podejście do uczniów oraz na wdrażanie wielu kreatywnych rozwiązań oraz stylów nauczania.

Dzięki BYOD wielu nauczycieli jest w stanie dostarczyć swoim uczniom i studentom informacje za pomocą różnych kanałów komunikacji tj. video czy indywidualne lekcje za pomocą streamingu. Uczniowie, dla których czytanie lub pisanie stanowi dodatkowe wyzwanie, mogą posługiwać się aplikacjami łączącymi sylaby w słowa czy urządzeniami, które dostosowują jasność tekstu do potrzeb osoby czytającej. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu funkcjonalności urządzeń mobilnych, uczniowie mogą wykonywać swoje zadania z domu i otrzymywać dodatkowe materiały i wskazówki od nauczycieli, co zdecydowanie ogranicza stresowe sytuacje.

BYOD to też sposób na znaczące ułatwienie prowadzenia zajęć z zagranicznymi uczniami, który mają kłopot z porozumiewaniem się w języku prowadzonych wykładów.

Skuteczne wprowadzenie BYOD do szkół wymaga od kadry dydaktycznej i zarządzającej jednostkami edukacyjnymi znacznego zaangażowania i ciągłej woli samokształcenia, co pozytywnie wpływa na formę i treść prowadzonych zajęć. Opisywane podejście zdaje się być nieodwracalną tendencją w ramach wzrostu gospodarczego, rozwoju technologicznego i dostępności zaawansowanych technologii dla społeczeństwa. Korzystanie z inteligentnych ekranów, video-czatów, Voice over IP (VoIP), czy nowoczesnych komputerów jest wszechobecne w nauce i pozytywnie stymuluję ją do rozwoju. A jak z tej lekcji może skorzystać biznes?

Wspólna wizja

Przedsiębiorcy, biorąc przykład z sektora edukacji, muszą się liczyć z podobnymi ograniczeniami związanymi z wprowadzaniem strategii BYOD w swoim otoczeniu. Strategiczne działania w każdej firmie powstają dzięki wspólnej wizji głównych akcjonariuszy, doświadczeniu w działalności bieżącej oraz znajomości realiów funkcjonowania rynku. W przypadku sektora edukacyjnego głównymi podmiotami są nauczyciele, dyrektorzy placówek, administratorzy, uczniowie i rodzice. Każda z tych grup ma różne wymagania i możliwości, które powodują, iż wprowadzanie nowych strategii wiąże się z szeregiem ograniczeń. Mimo tego faktu, wiele szkół i uczelni wyższych pokonuje te problemy, oferując studentom elastyczne i mobilne środowisko kształcenia.

Największą barierą do adaptacji BYOD jest system bezpieczeństwa chroniący dostęp do danych firmy. W tym przypadku przedsiębiorstwa mogą z powodzeniem wzorować się na rozwiązaniach stosowanych w uczelniach czy szkołach, które śledzą i wychwytują wszelkiego rodzaju nieuprawnione i podejrzane aktywności, zapewniając bezpieczne i efektywne korzystanie z sieci.

Korzyści stosowania BYOD

Największą korzyścią dla firm, jaka wynika ze stosowania ze strategii BYOD, jest znaczące obcięcie kosztów prowadzenia działalności. Dodatkowo, pracownicy korzystają z urządzeń, których faktycznie potrzebują i są dla nich najbardziej odpowiednie.

Najważniejszą lekcją, jaką przedsiębiorcy mogą wynieść z przykładu sektora edukacji są inwestycje w odpowiednią infrastrukturę sieciową. Bardzo istotnym jest, aby ta sieć była stale rozbudowywana i aktualizowana. Wiele firm prowadzi swoją działalność w różnych lokalizacjach, dlatego kadra zarządzająca powinna bardzo poważnie potraktować aspekt zapewnienia bezprzewodowego dostępu do danych firmowych centralnie kontrolowanych i zarządzanych. Dzięki takiemu podejściu koszty pracy są znacząco ograniczane.

Głównym przesłaniem związanym z BYOD, które powinni przyswoić zarządzający firmami jest fakt, iż dzisiejsi studenci to ich przyszli pracownicy, oczekujący podobnego środowiska pracy, jakie mieli w czasie swojej edukacji.

Analitycy rynkowi z firmy Gartner zakładają, że ilość prywatnych urządzeń wykorzystywanych w ramach obowiązków służbowych potroi się do 2018 roku. Wejście na rynek pracy tak zwanej „generacji Y” spowoduje, że fakt ten będzie coraz bardziej powszechny, a wynika on z formy kształcenia i wykorzystania nowych technologii w szkolnictwie w obecnych czasach. Dlatego też firmy powinny zwrócić szczególną uwagę na wprowadzenie lub doprecyzowanie stosowanej polityki stosowania BYOD, aby w jak najlepszy sposób wykorzystać talenty i możliwości swoich pracowników. Firmy, które się nie przystosują do zmian i nie wprowadzą do swojej infrastruktury odpowiednich rozwiązań z zakresu mobilnego dostępu IT i wsparcia, mogą stracić potencjalnie najlepiej wyszkoloną kadrę. Trend już jest i w najbliższej przyszłości będzie się znacząco rozwijał, dlatego warto trzymać rękę na pulsie i wyjść naprzeciw kolejnym pokoleniom siły roboczej.

Infrastruktura w szkole

W Polsce szkoły od jakiegoś czasu chcą podążać za trendem informatyzacji i postępu technologicznego, jednak jest jeszcze wiele placówek, w których takie rozwiązania nie są stosowane. Za przykład szkoły, która wprowadziła u siebie nowoczesne rozwiązania sieciowe, może posłużyć Szkoła Podstawowa nr 306 im. ks. Jana Twardowskiego w Warszawie. W tej placówce zainstalowano system sieciowy składający się z routera, przełączników, wzmacniaczy oraz kontrolera sieci.

Od pierwszego września 2012 roku możemy w całym budynku szkoły korzystać z dostępu do sieci bezprzewodowej. Bez przeszkód używamy komputerów, e-dziennika, tablic interaktywnych oraz zasobów Internetu. Zasięg sieci jest bardzo duży i pozbawiony zakłóceń. WIFI to dobra inwestycja dla placówek takich jak szkoły” – ocenia Agata Krawiec - Dyrektor Szkoły.

Zaproponowany system jest bezpieczny i w pełni kontrolowany przez administratora sieci. Infrastruktura powinna chronić nie tylko użytkowników korzystających z sieci, ale też być odporna na fizyczne ataki od wewnątrz.

Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań sieciowych jest bardzo istotne z punktu rozwoju biznesu, a wzorce można czerpać z już istniejących rozwiązań. Właściwe przystosowanie infrastruktury do wykorzystania BYOD może przynieść przedsiębiorcom wiele korzyści, chociażby w postaci obniżenia kosztów i przyciągnięcia najzdolniejszych pracowników.

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.