Jak spędzamy czas wolny od obowiązków?
Według badania – zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych jesienią 2013 roku – najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu jest korzystanie z internetu. Taką formę odpoczynku wskazało aż 75% ankietowanych. Internauci często oglądają w wolnym czasie telewizję, czytają książki lub prasę, słuchają radia czy muzyki, albo poświęcają czas rodzinie i znajomym. Na aktywny odpoczynek wskazuje 22% badanych, przy czym sport uprawiają częściej mężczyźni niż kobiety (26% vs 18%). Korzystanie z internetu jest szczególnie popularne wśród internautów z najmłodszej grupy (20-24 lata). Sport uprawia co piąty respondent, ale częstość wskazań na tę formę odpoczynku spada wraz z wiekiem.
Najpopularniejsza jazda na rowerze
Najczęściej uprawianą w czasie wolnym dyscypliną sportu przez internautów (szczególnie kobiet) jest jazda na rowerze, na którą wskazał co drugi uprawiający sport. Popularne są także: bieganie, pływanie, trening na siłowni oraz ćwiczenia w domu z filmami instruktażowymi. Więcej kobiet niż mężczyzn wybiera tę ostatnią formę ruchu, uczęszcza do klubów fitness, tańczy, uprawia aerobik, zumbę i jogę. Wśród mężczyzn z kolei bardziej popularne są: siatkówka, tenis i koszykówka.
Podczas treningu stawiamy na wodę
Ponad 80% osób uprawiających sport w swoim czasie wolnym sięga podczas treningu po wodę mineralną lub źródlaną. Z kolei tzw. wodę funkcjonalną – czyli wzbogaconą o dodatkowe substancje odżywcze, takie jak witaminy czy aminokwasy – pije podczas ruchu prawie 20% ankietowanych internautów. Jest ona równie popularna wśród kobiet i mężczyzn. Co piąty z badanych spożywa napoje izotoniczne oraz soki, a co dziesiąty – napoje energetyzujące. Po soki, a także tzw. „izotoniki” i „energetyki” sięgają w większym stopniu mężczyźni (odpowiednio: 27%, 31% i 16% badanych).
Decyduje smak i zawartość napoju
Wybierając napój na trening, zwracamy uwagę przede wszystkim na smak oraz zawartość składników odżywczych, takich jak minerały i witaminy. Na te cechy wskazało ponad 40% ankietowanych, którzy spędzają czas wolny uprawiając sport. Ponadto, dla 6% badanych ważna jest również zawartość białka. Więcej niż jedna trzecia osób kieruje się ceną, a co piąta – marką napoju. Nie bez znaczenia jest również wielkość i kształt opakowania oraz materiał, z którego zostało wykonane.
Badanie internautów przeprowadzone zostało na przełomie września i października 2013 roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (grupa GEMIUS) na zlecenie firmy Voda Naturalna, w drodze emisji ankiet na stronach internetowych, na reprezentatywnej grupie 1000 internautów (w tym 500 mężczyzn i 500 kobiet) w wieku 20-65 lat.