Części samochodowe: nowe, regenerowane czy może używane?
Marzeniem każdego kierowcy jest sytuacja, w której auto, poza standardowymi przeglądami, nie wymaga wizyt w serwisach. Niestety, zarówno nie najlepszy stan dróg, jak i upływ czasu sprawiają, że niekiedy w naszych samochodach coś się psuje. Na rynku dostępnych jest tyle części zamiennych – nowych, regenerowanych i używanych, że czasem trudno podjąć właściwą decyzję. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę.
2013-12-11, 14:20

Podróżowanie autem, niezależnie od marki czy wieku pojazdu, zawsze wiąże się z pewnymi kosztami. O ile jednak nie mamy większego wpływu na ceny paliw czy ubezpieczenia, to tylko od nas zależy stan i jakość podzespołów, które w razie usterki zamontujemy w naszym samochodzie.

Kiedy więc powinniśmy postawić na części nowe, a w jakich przypadkach możemy zdecydować się na tańsze rozwiązania?

Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać

- Z całą pewnością oszczędności np. w postaci wyboru używanych zamienników nigdy nie powinniśmy szukać w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z elementami wpływającymi na nasze bezpieczeństwo – mówi Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

Dotyczy to rzecz jasna przede wszystkim podzespołów układu hamulcowego: klocków, tarcz, przewodów i pomp oraz układu kierowniczego (wahaczy, drążków czy końcówek). Zastosowanie tego typu części z rynku wtórnego wiązałoby się z niewspółmiernie dużym ryzykiem dla naszego życia i zdrowia.

Na bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego istotnie wpływa także stan elementów układu zawieszenia. Mało kto zdaje sobie sprawę chociażby z tego, jak wiele szkód mogą wyrządzić wyglądające na w pełni sprawne, a w rzeczywistości mocno zużyte sprężyny zawieszenia:

- To, jak blisko koła się one znajdują sprawia, że ich ewentualne pęknięcie może spowodować kompletne uszkodzenie opony, co w najlepszym razie będzie skutkowało koniecznością wymiany ogumienia – dodaje przedstawiciel Martomu.

Ekologia i tańsze zamienniki

Dodatkowo, części używanych nie powinniśmy stosować w przypadku usterek elementów układu wydechowego. Mając na względzie zarówno przepisy prawa, jak i dobro środowiska naturalnego, podzespoły te naprawiamy lub wymieniamy na nowe.

Wszystko to nie oznacza jednak, że w przypadku powyższych części skazani jesteśmy wyłącznie na produkty polecane przez producenta auta.

Często równie dobrym rozwiązaniem okazują się być wysokiej jakości zamienniki, które charakteryzują się podobnymi parametrami, a oferowane są w znacznie niższej cenie. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by zdecydować się na nieco tańszy olej czy też filtr.

Co możemy zregenerować?

Nieco inaczej musimy postępować z podzespołami, których wymiana na nowe jest całkowicie nieopłacalna lub czasami wręcz niemożliwa. Tu z pomocą mogą nam przyjść elementy regenerowane.

- Rozwiązanie to sprawdza się zwłaszcza w przypadku niezwykle drogich turbosprężarek. Po regeneracji, za połowę ceny otrzymujemy bowiem w pełni sprawny produkt, w którym wszystkie elementy zostały wymienione na nowe – wyjaśnia Grzegorz Król.

Z powodu wysokich kosztów warto także zdecydować się na całkowicie odbudowane przekładnie kierownicze.

Czasem jednak za decyzją o wyborze części regenerowanych stoi nie cena, a… brak zamienników. Dotyczy to chociażby zacisków hamulcowych w niektórych pojazdach. Jedynym wyjściem z takiej sytuacji staje się więc wybór podzespołów odnowionych przez wyspecjalizowane w tym zakresie serwisy.

Niby taniej, ale nie na pewno

Na koniec warto uświadomić plusy i minusy stosowania części używanych. Zanim więc przystąpimy do poszukiwania oszczędności na giełdach samochodowych czy też w serwisach aukcyjnych, przyjrzyjmy się dokładnie takiemu rozwiązaniu.

- Podstawowy problem z montowaniem elementów eksploatowanych wcześniej w innych pojazdach jest całkowity brak jakiejkolwiek gwarancji. Nigdy nie mamy bowiem pewności, że usterka, którą, jak nam się wydawało, właśnie wyeliminowaliśmy, za chwilę nie powróci – przestrzega kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom.

Stojąc więc przed wyborem: produkt oryginalny, ale używany lub nieco tańszy, za to nowy zamiennik, pamiętajmy, że ten pierwszy stosujemy na własne ryzyko. Często zdarza się przecież tak, że podzespoły oferowane w niskich cenach pochodzą z samochodów, które uległy wypadkowi i tak naprawdę nie wiemy, w jakim stopniu kupowany przez nas przedmiot został uszkodzony.

W niektórych sytuacjach jednak, z powodów finansowych czy też całkowitego braku nowych zamienników, musimy zdecydować się na części używane. Jak wspomnieliśmy wcześniej, dotyczy to wyłącznie elementów, które w żaden sposób nie wpływają na nasze bezpieczeństwo. Do tej grupy należą chociażby podnośniki okien, elementy drzwi lub tapicerki czy nawet boczne szyby.

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.