W Europie w budowie jest teraz rekordowa ilość powierzchni handlowych, o 50 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Najwięcej nowych centrów rośnie w Europie Wschodniej (74 proc.), przede wszystkim w Turcji, Rosji i na Ukrainie.
Nasz kraj zajmuje czwartą pozycję, jeśli chodzi o dynamikę notowaną w tym segmencie rynku. Jak podaje CBRE, w Polsce powstaje obecnie ponad 750 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Całkowity zasób w naszym kraju wynosi teraz 9,3 miliona metrów kwadratowych powierzchni, która liczona jest łącznie w 420 obiektach handlowych.
Warszawa, Katowice i Trójmiasto z największymi zasobami
Zdecydowanie najwięcej nowoczesnej powierzchni do handlu jest w Warszawie - 1,4 miliona mkw. w 42 centrach. Kolejne miejsce zajmują Katowice z ponad 1 mln mkw. powierzchni. Trójmiasto może się pochwalić blisko 620 tys. mkw. powierzchni handlowej, a zasoby w Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu mieszczą się w przedziale 495 - 540 tys. mkw.
W porównaniu do liczby mieszkańców największe nasycenie powierzchnią handlową jest w Trójmieście. Najmniej powierzchni na jednego mieszkańca przypada w Krakowie. Do wskaźnika nasycenia wynoszącego 750 mkw. na tysiąc mieszkańców daleko jeszcze wszystkim polskim aglomeracjom. W naszym kraju współczynnik ten wynosi średnio nieco ponad 400 tys. mkw. na tysiąc mieszkańców.
Niewiele wolnej powierzchni w centrach
W dużych miastach wciąż jest zapotrzebowanie na nowe obiekty handlowe. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest niewielki, waha się od 1,6 proc. do 4,5 proc., podaje CBRE. Według przedstawicieli tej firmy, w najbliższym czasie centra handlowe w Polsce będą rozwijać się szybciej niż ulice handlowe.
Szczególnie w dużych miastach utrzymujące się wciąż duże zapotrzebowanie na powierzchnię handlową. Dostrzegli to deweloperzy, którzy wrócili teraz ze swoimi inwestycjami do największych aglomeracji. Powstaje w nich obecnie ponad 40 proc. nowej powierzchni. Budowane są obiekty handlowe różnego typu, duże galerie, specjalistyczne parki handlowe i lokalne mniejsze centra zakupowe.
Deweloperzy szukają niszy. - W niektórych rejonach największy miast wciąż brakuje obiektów handlowych, które stwarzałyby mieszkańcom możliwość robienia wygodnych zakupów w pobliżu domu. Nowoczesnego centrum handlowego nie było dotąd na Dębcu w Poznaniu, dlatego zdecydowaliśmy się na budowę Galerii Dębiec. Kompleks, który dostarczy 9750 mkw. powierzchni handlowej zapewni też 229 krytych miejsc postojowych i 121 miejsc na parkingu zewnętrznym. Mieszkańcy południowo-zachodniej części miasta z nowego centrum będą mogli korzystać już pod koniec listopada przyszłego roku - twierdzi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.
Autor: RED Real Estate Development
Więcej na: www.galeriadebiec.pl, www.redpark.pl i www.red-development.pl