Poznań przyciąga biznes
Poznań należy do najszybciej rozwijających się polskich aglomeracji, szczególnie duży wzrost notuje rynek powierzchni handlowych.
2013-07-09, 11:55

Stolica Wielkopolski jest miastem młodych. Poznań może pochwalić się największą liczbą młodych mieszkańców wśród dziesięciu największych polskich aglomeracji. Co piąty Poznaniak jest w wieku od 24 do 34 lat. W mieście dominuje przemysł elektromechaniczny, motoryzacyjny, chemiczny i spożywczy.

Jak podaje Jones Lang LaSalle, dynamicznie rozwija się również branża nowoczesnych usług dla biznesu, dla której bazą jest ogromny potencjał wykształconych ludzi, jakim dysponuje miasto. W 2010 roku Poznań wygenerował dwukrotnie większe PKB niż wynosiła średnia krajowa. A na koniec I kwartału tego roku odnotowano w nim najniższą stopę bezrobocia w kraju (4,7 proc.).

Tak imponujące dane powodują, że od kilku lat Poznań jest jedną z najchętniej wybieranych lokalizacji dla inwestycji zagranicznych. W raporcie Global Business Services Executive Insight firmy The Hacket Group, znalazł się w gronie miast oferujących najlepsze warunki do tworzenia centrów nowoczesnych usług biznesowych oraz aktywnie wspierających inwestorów. Od 1990 roku zainwestowane zostało w mieście prawie 7 mld dolarów.

Rynek powierzchni handlowych kwitnie

Poznań jest rynkiem, na którym siła nabywcza wciąż rośnie. Miasto przyciąga więc deweloperów i nowe marki. Największy obiekt handlowy powstający przy poznańskim dworcu głównym otwarty zostanie we wrześniu br. Realizacja Poznań City Center wymagała współdziałania deweloperów i instytucji finansujących na skalę wcześniej nieznaną na polskim rynku nieruchomości komercyjnych. A do sfinansowania tak dużego projektu, o wartości ok. 160 mln euro, niezbędne było konsorcjum pięciu banków.

Poza galerią Poznań City Center (60 mkw. powierzchni), nowa powierzchnia handlowa dostępna jest jeszcze w mniejszych centrach handlowych, otwartej niedawno Galerii MM, czy powstających  obiekcie handlowo-usługowym Półwiejska 2 i w Galerii Dębiec.

Galeria Dębiec (9,75 tys. mkw. powierzchni handlowej) budowana jest na poznańskim Dębcu, obok realizowanego przez tego samego dewelopera osiedla mieszkaniowego Red Park, w którym finalnie znajdzie się 600 mieszkań. Mieszkańcy tej części miasta nie mieli dotąd tej klasy obiektu, w którym mogliby robić codzienne zakupy. Budowa Galerii Dębiec potrwa do końca września 2014 roku. Zainteresowanie tym centrum handlowym zgłaszane ze strony najemców jest duże. - Sfinalizowaliśmy już kilka umów z najemcami. Z wieloma firmami prowadzone są negocjacje. Do znaczących kontraktów zawartych dotąd należy umowa z właścicielem sieci Biedronka i drogerii Hebe. W Galerii Dębiec znajdą się ich  placówki. Market Biedronka zajmie powierzchnię ponad 1500 mkw. - wylicza Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.

Poznań handlem stoi

W Poznaniu najbliższych latach planowana jest jeszcze budowa kolejnych dwóch dużych galerii handlowych. W 2015 roku powstać ma CH Łacina o powierzchni handlowej 99 tys. mkw., a centrum Metropolis będzie oferować ponad 73 tys. mkw. powierzchni.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej na koniec 2012 roku wyniosła 520 tys. mkw. Do największych poznańskich centrów handlowych należy: Stary Browar, Galeria Malta, Poznań Plaza i King Cross Marcelin., centra handlowe Tesco i Auchan w Tarnowie Podgórnym, Park Handlowy Franowo, czy wyprzedażowe Factory Poznań.

Współczynnik niewynajętych powierzchni handlowej, podobnie jak w największych aglomeracjach, jest w Poznaniu bardzo niski i wynosi ok. 2,5 proc.

 

Autor: RED Real Estate Development

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.