Notowana na NewConnect i Catalyst firma pożyczkowa już przeprowadziła pierwsze etapy programu restrukturyzacji. W wyniku kosztów tak gruntownych zmian w I kwartale br. Marka poniosła 1 183,42 tys. zł straty na poziomie netto. Spółka zrewidowała także politykę odpisów aktualizujących, co też miało wpływ na wyniki w I kwartale 2013 r. Potrzebna Spółce restrukturyzacja wiązała się z szeregiem jednorazowych kosztów. W efekcie „pozostałe koszty operacyjne” wyniosły ponad 1 mln zł.
Po analizie wyników finansowych za I kwartał br. władze Spółki podtrzymują prognozę wyników finansowych na 2013 r., zakładających osiągnięcie przychodów ze sprzedaży na poziomie 22 407 tys. zł oraz wypracowanie zysku na poziomie netto w wysokości 510 tys. zł.
„Znacząca część kosztów wygenerowanych w I kwartale br. miała charakter jednorazowy i wiązała się z programem optymalizacji kosztowej. Są to działania, które w przyszłych kwartałach pozwolą nam znacząco zredukować koszty działania w regionach, w tym związane z administracją” – mówi Jarosław Konopka, Prezes Zarządu Marka S.A.
Spółka wprowadziła też restrykcyjną politykę udzielania pożyczek. Dzięki temu poprawiła się jakość portfela udzielanych pożyczek, choć spadły przychody. Wyniosły one w I kwartale br. 3 549,20 tys. zł, czyli o 18% mniej, niż przed rokiem.
„Dokonaliśmy fundamentalnych zmian w zakresie polityki sprzedażowej. W I kwartale br. Marka istotnie zwiększyła poziom odrzuconych wniosków o pożyczkę gotówkową w stosunku do udzielonych pożyczek. Dzięki temu wykluczyliśmy klientów niespłacających w terminie, tym samym wpadających w tzw. spiralę zadłużeń” – uważa Jarosław Konopka.
W trakcie pierwszych trzech miesięcy 2013 r. nowy Zarząd Marki pod kierownictwem Prezesa Jarosława Konopki oraz Wiceprezes Jolanty Szorc rzetelnie wyselekcjonował kierowników regionalnych oraz skupił się na zwiększeniu efektywności pracowników dzięki nowym zasadom rekrutacji, szkoleniom oraz programom motywacyjnym.
„Kolejnym etapem restrukturyzacji jest program informatyzacji firmy. W najbliższej perspektywie pracujemy nad wprowadzeniem nowoczesnego systemu informatycznego. Pierwszym krokiem w tym kierunku będzie wyposażenie wszystkich przedstawicieli handlowych w nowoczesne urządzenia mobilne z aplikacją, pozwalającą prowadzić działalność w regionach w czasie rzeczywistym. Dodatkowo w drugiej połowie tego roku planowane jest wdrożenie kilku podstawowych modułów innowacyjnego systemu, co z pewnością przyczyni się do poprawy wyników Marki” – dodał Jarosław Konopka.
Zarząd Marka S.A. zapewnia, że wprowadzone w Spółce zmiany przyczynią się już w średnim terminie do wzrostu wartości fundamentalnej dla akcjonariuszy i obligatariuszy. Pierwsze efekty restrukturyzacji będą widoczne już po II kwartale 2013 r.