Czy europejski rynek jest atrakcyjniejszy od chińskiego?
Pozycja Chin, jako jednego z najlepszych miejsc na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stopniowo się osłabia. Niedługo to Polska może stać się bardziej atrakcyjna dla biznesu – uważa Piotr Lonczak, analityk walutowy Cinkciarz.pl.
2015-11-16, 09:02

Chiny powoli przestają być opłacalnym miejscem do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Notowana od lat nadwyżka handlowa powoduje, że juan jest coraz silniejszy. To z kolei jest przyczyną wzrostu cen chińskich produktów za granicą.

Więcej przeczytasz tutaj: “Już wkrótce Chińczycy będą zarabiali więcej niż Polacy” - Marcin Lipka, analityk walutowy Cinkciarz.pl https://cinkciarz.pl/o-nas/biuro-prasowe/informacje-prasowe/juz-wkrotce-chinczycy-beda-zarabiali-wiecej-niz-polacy-wynagrodzenia

Polska coraz atrakcyjniejsza dla biznesu

Jeśli wartość juana i wysokość wynagrodzeń w Chinach będą rosły w takim tempie, jak przez poprzednią dekadę, kraj może utracić przewagę kosztową. Za kilka lat zatrudnienie obywatela Chin, może być droższe niż zatrudnienie Polaka.

Niskie koszty pracy to nie jedyna przewaga Polski. Istotne znaczenie ma stosunkowo dobre wykształcenie pracowników, dzięki czemu relacja efektywności do kosztów, działa na korzyść naszego kraju. Według OECD, odsetek ludzi z wyższym wykształceniem w Polsce to 24.5 proc., a w Chinach 3.6 proc. Z tego powodu zdołaliśmy wygrać konkurencję z innymi krajami, jako lokalizacja dla centrów obsługi biznesu. W rezultacie powstały tysiące miejsc pracy, wymagające wysokich kwalifikacji (np. programiści w sektorze finansowym).

Niezwykle istotną zaletą jest także lokalizacja, która w miarę wzrostu kosztów w Chinach, będzie odgrywać coraz większą rolę. To zachęta także dla chińskich firm, które chcą budować pozycję na europejskim rynku. Polska może być dla nich znakomitym miejscem do zlokalizowania produkcji.

Również członkostwo w Unii Europejskiej ułatwia uruchamianie biznesu. Sprzyja temu w miarę jednolite prawo oraz wspólny rynek. Oferuje ponadto stabilizację, która w kontekście niepokojów politycznych w wielu państwach rynków wschodzących, jest bardzo istotna.

Na naszą korzyść działa także kurs walutowy. Zgodnie z obliczeniami Cinkciarz.pl, od początku 2010 r. juan zyskał ok. 30 proc., w stosunku do koszyka walut gospodarek rozwiniętych (strefa euro, USA, Japonia, Wielka Brytania i Australia). W tym czasie złoty spadł o niemal 10 proc. w relacji do tych walut.

Niepowtarzalna okazja

Chiny podjęły decyzję o zmianie modelu rozwoju gospodarczego. Pekin zamierza oprzeć wzrost PKB na konsumpcji i stawia na innowacyjność, a produkcja i eksport nie są już najważniejsze. Proces transformacji jest jednak trudny. Od końca ub. r. bank centralny musiał wspierać gospodarkę serią sześciu obniżek stóp procentowych, a latem giełda w Szanghaju przeżyła załamanie. Tymczasem Polska prezentuje się stosunkowo dobrze. Pod względem wzrostu PKB utrzymujemy się w europejskiej czołówce. Nie mamy problemów z finansami publicznymi oraz zachowujemy konkurencyjność kosztową.

Zalety polskiej gospodarki są dostrzegane przez globalne firmy. Stąd decyzje o umieszczaniu produkcji w naszym kraju lub nawet przenoszeniu fabryk z Chin nad Wisłę. Ten trend znajduje odzwierciedlenie we wzroście eksportu. Dzięki temu, po raz pierwszy w historii mamy szansę zakończyć rok z nadwyżką handlową (według GUS, w sierpniu wyniosła ona 9.2 mld zł). To dowód na to, że potrafimy skutecznie konkurować na światowych rynkach. Polska otrzymała niepowtarzalną okazję do ugruntowania swojej pozycji jako czołowego eksportera w regionie.

INDEKS ZŁOTEGO CINKCIARZ.PL

Indeks Złotego Cinkciarz.pl to comiesięczne raporty przygotowywane przez analityków walutowych.

Podsumowują kondycję polskiej waluty na tle europejskich i światowych rynków.

Indeksy walutowe są obliczane na podstawie zmian kursu złotego wobec najważniejszych partnerów

handlowych Polski. W zestawieniu reprezentowane są 33 kraje, których udział w handlu zagranicznym z polskimi firmami jest ważny z punktu widzenia krajowej gospodarki.

Indeksy są konstruowane dla grup krajów. Poszczególne zestawienia są budowane w oparciu o szczegółowe kryteria:

  • udział krajów w eksporcie lub imporcie (np. kluczowi partnerzy handlowi);
  • położenie geograficzne (np. kraje Europy Środkowo-Wschodniej);
  • klasyfikacja Międzynarodowego Funduszu Walutowego (np. rynki wschodzące).

Indeksy realne są obliczane z wykorzystaniem danych o inflacji. Korzystamy z publikacji Eurostatu

(w przypadku krajów należących do Unii Europejskiej) lub krajowych urzędów statystycznych.

Cały INDEKS ZŁOTEGO CINKCIARZ.PL jest dostępny na www.cinkciarz.pl.

INFORMACJE O MARCE

Spółka Cinkciarz.pl to jedna z najszybciej rozwijających się firm w Europie. Z usług lidera internetowego rynku wymiany walut korzystają m.in. przedsiębiorstwa i instytucje oraz klienci indywidualni. Dzięki usługom serwisu klienci unikają dodatkowych wydatków związanych z przelewami międzynarodowymi, np. opłat naliczanych przez zewnętrzne instytucje płatnicze lub banki pośredniczące. Od 2010 r. firma z powodzeniem funkcjonuje w sektorze fintech. System rozwiązań, które oferuje to innowacyjny produkt finansowy. Firma należy do organizacji SWIFT, zrzeszającej największe banki oraz instytucje finansowe.

Serwis jest dostępny przez całą dobę. Użytkownicy mają możliwość wymiany waluty za pomocą portfela walutowego, modelu transakcji społecznościowych oraz z rachunku bankowego. Wymianę walut wspiera szereg narzędzi: stałe zlecenie, polecenie zapłaty, alert walutowy. Serwis udostępnia również aplikacje mobilne na wszystkie najpopularniejsze systemy operacyjne: Android, iOS, Windows Phone, Blackberry oraz Windows 8.

Firma aktywnie wspiera ideę sportu. Cinkciarz.pl jest sponsorem klubu koszykarskiego Chicago Bulls oraz Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej.

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.