Dekada kultury z empik.com – rynek dóbr kulturalnych w Polsce
Erotyki oraz literatura młodzieżowa na szczycie bestsellerów, postępująca ekspansja ebooka i muzyki cyfrowej oraz powrót winyli – to tylko niektóre z najciekawszych trendów ostatnich lat, które kształtują kierunki rozwoju rynku wydawniczego. Empik.com, sklep internetowy z najbogatszą ofertą dóbr kultury w Polsce, podsumowuje ostatnią dekadę rynku.
2015-09-30, 11:30

Bestsellery wszechczasów*

Powstały w 1998 roku sklep internetowy empik.com oferuje swoim klientom bogaty asortyment ok. 680 tys. produktów. Dużą część asortymentu dostępnego w e-sklepie od zawsze stanowią wydawnictwa kultury – w tym ponad 140 tys. tytułów książkowych, niespełna 50 tys. albumów muzycznych na CD oraz około 10 tys. filmów na DVD i Blu-ray. Jako jeden z największych oraz najczęściej rekomendowanych e-sklepów w Polsce, empik.com zgromadził wśród swoich klientów kilkumilionową rzeszę miłośników kultury, których decyzje zakupowe odzwierciedlają trendy polskiego rynku wydawniczego. Jakie książki, muzyka i filmy cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem w ciągu ostatniej dekady?

W kategorii książka bezkonkurencyjnie zwyciężają erotyki. Na szczycie list bestsellerów uplasowała się trylogia E.L. James – wszystkie jej części znajdują się w pierwszej czwórce zestawienia, a najnowsza książka będąca parallaquelem cyklu zaledwie kilka tygodni po premierze znalazła się na ósmym miejscu listy najczęściej kupowanych powieści dekady. W zestawieniu książkowych bestsellerów nie zabrakło literatury młodzieżowej – znajdziemy tu ostatnią część sagi o Harrym Potterze J.K. Rowling, a także  książkę kreatywną „Zniszcz ten dziennik” Keri Smith. Wśród najczęściej kupowanych przez Polaków w ostatnim dziesięcioleciu wydawnictw znalazły się także: kryminał „Inferno” Dana Browna z 2013 roku, głośna biografia Danuty Wałęsy „Marzenia i tajemnice”, długo oczekiwany „Sezon burz” Andrzeja Sapkowskiego, a także pierwsza książka ulubionej trenerki Polek, Ewy Chodakowskiej.

Najczęściej kupowanym w ciągu ostatniej dekady albumem muzycznym jest „21”, drugie z kolei wydawnictwo wokalistki Adele, która w ciągu kilku ostatnich lat zdobyła ogromną popularność na całym świecie. Prawie równie często Polacy sięgali w ciągu ostatniej dekady po płyty polskich artystów młodego pokolenia - debiutanckie albumy Dawida Podsiadło i Meli Koteluk oraz „Jestem…” Kamila Bednarka. W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się płyt dekady na empik.com znalazły się również płyty Sylwii Grzeszczak oraz zespołu Zakopower. W zestawieniu nie zabrakło także wydawnictw gwiazd światowego formatu – wspomnianej już Adele, a także francuskiej wokalistki Indili oraz Eda Sheerana.

Z analizy danych sprzedażowym sklepu internetowego empik.com wynika również, że coraz chętniej sięgamy po polskie produkcje filmowe. Najczęściej kupowanym DVD jest „Ida” – pierwszy w historii polski film nagrodzony Oscarem w kategorii film nieanglojęzyczny. Polacy często kupowali na empik.com także fabularyzowaną historię prof. Religi i pierwszego udanego przeszczepu serca przedstawioną w obrazie „Bogowie” oraz polską komedię romantyczną „Listy do M.” Wysoko na liście bestsellerów filmowych dekady uplasowały się również ekranizacje popularnych serii książkowych - pierwszej powieści z cyklu „Pięćdziesiąt twarzy Greya” oraz drugiej części sagi Zmierzch. W czasie ostatniego dziesięciolecia dużą popularnością cieszyły się także kultowe produkcje z plejadami hollywoodzkich gwiazd - komedia romantyczna „To właśnie miłość” czy „Nietykalni” Briana de Palmy. Wśród najczęściej kupowanych filmów na DVD znalazła się także pierwsza autorska płyta Ewy Chodakowskiej z 2013 roku oraz animacja Disneya „Kraina lodu”. Zestawienie top 10 zamyka „Skyfall” – najnowsza część przygód agenta 007.

Ostatnie dziesięciolecie przyniosło również kilka multimedialnych hitów dla graczy. Wśród najlepiej sprzedających się gier dekady znalazły się tytuły z serii dobrze znanych miłośnikom wirtualnej rozrywki na całym świecie, takie jak „Grand Theft Auto V”, „The Sims 4”, „Diablo 3”, „Call of Duty: Black Ops 2” czy „FIFA 15”. W zestawieniu top 10 gier nie zabrakło również polskiego akceptu – Polacy chętnie kupowali dwie ostatnie części gry opartej o prozę Andrzeja Sapkowskiego „Wiedźmin 3: Dziki Gon” oraz „Wiedźmin 2: Zabójcy Królów”.

Cyfrowa rewolucja rynku wydawnictw kulturalnych

Dystrybucja dóbr kultury, nasze zwyczaje zakupowe z nimi związane oraz sposób korzystania z nich w ostatnich latach uległy ogromnym zmianom. Wszystko za sprawą cyfrowej rewolucji, która nie ominęła swoim wpływem także tej dziedziny naszego życia.

Ebooki oraz muzyka w formatach mp3 zdobywają wśród konsumentów coraz większe uznanie. Sprzedaż ebooków od 2010 roku, kiedy na empik.com pojawiło się pierwsze 5 600 książek elektronicznych, rosła w rekordowym tempie ponad 200% w skali roku, by w ostatnich latach ustabilizować się na poziomie 56% wzrostu rocznie. Bynajmniej nie oznacza to jednak, że książki tradycyjne przejdą do lamusa. Aż 93% czytających klientów empik.com wybiera książki tradycyjne, tymczasem ebooki kupuje niespełna, co dziesiąty z nich. Ponadto czytelnicy ceniący sobie bardziej książki papierowe niechętnie sięgają po wydania elektroniczne – ebooki kupuje zaledwie 4% z nich. Tymczasem prawie 40% osób czytających ebooki nie ogranicza się wyłącznie do książek elektronicznych i zamawia także wydawnictwa w wersji tradycyjnej.

Podobnie wyglądają preferencje Polaków w kwestii muzyki – mimo tego, że dynamika sprzedaży mp3 na empik.com notuje trzycyfrowe wzrosty, aż 98% klientów kupujących produkty z kategorii muzyka wybiera najczęściej albumy na nośnikach fizycznych, a mp3 zamawia tylko 8% z nich. W ostatnich latach obserwujemy również renesans muzyki na płytach winylowych - w 2014 roku empik.com odnotował wzrost ich sprzedaży o ponad 100% w skali roku.**

„Ostatnia dekada bez wątpienia była dla polskiego rynku wydawniczego przełomowa. Rosnąca popularność e-zakupów oraz ekspansja produktów cyfrowych zrewolucjonizowała nasze podejście do nabywania dóbr kultury. Książki, muzykę czy filmy można obecnie zakupić w prosty sposób, bez wychodzenia z domu. Wybrany produkt może zostać dostarczony pod wskazany przez nas adres, do punktu odbioru lub przesłany do nas natychmiast, w formie pliku cyfrowego. To ostatnie rozwiązanie zyskuje coraz większą przychylność klientów www.empik.com – w ostatnich latach obserwujemy rekordowe wzrosty zainteresowania e-bookami oraz muzyką w formacie mp3. Opinie obserwatorów w kwestii wpływu rozwoju produktów cyfrowych na rynek dóbr kultury są podzielone. Z analizy zachowań zakupowych naszych klientów wynika jednak, że trend ten nie zagraża pozycji książek oraz muzyki na nośnikach tradycyjnych.” – mówi Dariusz Balcer, dyrektor marketingu interaktywnego empik.com. 

*na podstawie danych sprzedażowych sklepu internetowego www.empik.com  

w okresie wrzesień 2005 – wrzesień 2015

**na podstawie danych sprzedażowych sklepu internetowego www.empik.com  

w okresie lipiec 2014 - czerwiec 2015

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.