Rüsselsheim/Frankfurt. Firma Opel kontynuuje historię sukcesów w klasie kompaktowej, prezentując na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie (17–27 września) aż dwa nowe modele. Pierwszej prezentacji Astry nowej generacji w wersji hatchback przed międzynarodową publicznością będzie towarzyszyła premiera Astry Sports Tourer, która zadebiutuje na najważniejszych targach motoryzacyjnych na świecie. Najmłodszy przedstawiciel klasy kompaktowej z nadwoziem kombi wyposażony jest w wyznaczające trendy rozwiązania, te same, co wersja pięciodrzwiowa. Astra Sports Tourer oparta jest na zupełnie nowej, lekkiej architekturze pojazdu i waży nawet do 200 kilogramów mniej od poprzedniczki. Astra kombi będzie również napędzana silnikami najnowszej generacji, dzięki którym samochód jest bardziej dynamiczny, elastyczny i dostarcza więcej przyjemności z jazdy. Jednocześnie ograniczono zużycie paliwa, co stanowi przekonujący argument dla firm oraz kierowców przemierzających duże odległości, którzy często poszukują zarówno praktycznych, jak i reprezentacyjnych samochodów kombi.
Już wkrótce w Niemczech rozpocznie się przyjmowanie zamówień na Astrę Sports Tourer, która będzie oferowana z systemem Opel OnStar i nowymi systemami multimedialnymi IntelliLink, zapewniającymi ultranowoczesną i kompleksową łączność. Samochód jest również wyposażony w liczne systemy podnoszące bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę, w tym w rozwiązania znane dotychczas tylko z wyższych segmentów. Nie mniej ważna jest elegancka, smukła i sportowa sylwetka Astry Sports Tourer, która z pewnością będzie zwracać uwagę na drodze. Wnętrze samochodu świadczy o przemyślanej konstrukcji i całościowej koncepcji pojazdu: nowa Astra kombi ma takie same wymiary zewnętrzne, jak obecny model, a jednak jest od niego wyraźnie przestronniejsza, bardziej komfortowa dla kierowcy i pasażerów, ponadto ma większy bagażnik.
„Nowa Astra Sports Tourer i nowa Astra hatchback to dwie strony tej samej monety. Obydwie odmiany stanowią jakościowy skok marki Opel w klasie kompaktowej. Oprócz ultranowoczesnych opcji łączności z Internetem i ewolucyjnej stylistyki, atutem kombi jest jeszcze większy nacisk na efektywność” — powiedział dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „Astra Sports Tourer to doskonałe połączenie funkcjonalności i dynamiki. Samochód jest bardziej przestronny i lżejszy, a pomysłowe wyposażenie, takie jak elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika sterowana stopą, wyznaczają trendy pod tym względem. Takie właśnie powinny być współczesne kompaktowe samochody kombi”.
Efektywna konstrukcja: sportowa sylwetka, przestronne wnętrze
Nowa Astra Sports Tourer imponuje sportowym wyglądem. Podobnie jak wersja pięciodrzwiowa, oferuje nowy poziom charakterystycznego dla marki Opel „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją”: jest bardziej wydajna, lżejsza i bardziej dynamiczna. Osłona chłodnicy z nowo zaprojektowaną podwójną chromowaną listwą z logo Opla oraz reflektory zlewają się w graficzną całość. W odmianie Sports Tourer powtórzono dynamiczne linie pięciodrzwiowego hatchbacka. Delikatnie zakrzywiona i opadająca linia dachu optycznie wydłuża sylwetkę kombi. Efekt ten został dodatkowo podkreślony przedzielonym słupkiem C. Tył nadwozia utrzymany w stylu sportowej elegancji jest jednocześnie bardzo funkcjonalny. Sylwetka Astry Sports Tourer prezentuje się solidnie i stabilnie. Wrażenie to podkreślono mocno wysklepionymi tylnymi nadkolami i dzielonymi kloszami tylnych świateł.
Najnowsza generacji Astry kombi ma takie same wymiary zewnętrzne jak odchodzący model — długość 4702 mm, szerokość 1871 mm (po złożeniu bocznych lusterek) i wysokość 1499 mm — a jednak oferuje więcej miejsca w przedziale pasażerskim i bagażniku. Przestrzeń nad głową kierowcy powiększyła się natomiast o 26 milimetrów, a osoby podróżujące z tyłu mają o 28 milimetrów więcej miejsca na nogi. Daje to poczucie większej przestrzeni i zwiększa komfort podróżowania. Dzięki efektywnym rozwiązaniom konstrukcyjnym do nowej Astry Sports Tourer można zapakować bagaż o objętości 1630 litrów.
Pomysłowa i funkcjonalna aranżacja: udoskonalenia w przestrzeni bagażowej ułatwiające codzienną eksploatację
W nowej Astrze Sports Tourer Opel oferuje wyjątkowo praktyczne nowości, które ułatwiają codzienne użytkowanie samochodu. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano klapę bagażnika, którą można otworzyć bezdotykowo i bez pilota centralnego zamka. W egzemplarzach wyposażonych w system bezkluczykowego otwierania wystarczy pod tylnym zderzakiem wykonać ruch stopą podobny do kopnięcia, aby klapa bagażnika sama się otworzyła. Powtórzenie tego ruchu spowoduje zamknięcie klapy. Pomysłowy system wykrywa ewentualne przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje mechanizm. Tylną klapę można również otworzyć w sposób tradycyjny, czyli przełącznikiem w kabinie po stronie kierowcy lub pilotem zdalnego sterowania.
W celu zwiększenia funkcjonalności bagażnika nowa Astra Sports Tourer jest wyposażona w tylną kanapę opcjonalnie składaną w proporcji 40/20/40, umożliwiającą elastyczne powiększenie przestrzeni bagażowej. W bezpiecznym zamocowaniu przewożonego bagażu oraz utrzymaniu porządku w bagażniku pomagają opcjonalne akcesoria FlexOrganizer, takie jak boczne relingi, siatki dzielące przestrzeń i różne elementy mocujące.
Lekka konstrukcja + silniki nowej generacji = wielka przyjemność z oszczędnej jazdy
Wszystkie podzespoły Astry Sports Tourer zaprojektowano pod kątem funkcjonalności i efektywności. Dowodzi tego nie tylko efektywne zagospodarowanie przestrzeni, ale zwłaszcza obniżona masa pojazdu. Kompaktowa konstrukcja oraz lekki szkielet nadwozia pomogły odchudzić Astrę kombi nawet o 200 kilogramów. Na ten imponujący rezultat wpłynęło między innymi zastosowanie wysoko- i ultrawysokowytrzymałej stali, zmodyfikowanej konstrukcji przedniej i tylnej osi oraz nowej technologii produkcji. Astra Sports Tourer w wersji podstawowej waży 1263 kilogramy (z kierowcą), a więc o 130 kilogramów mniej niż porównywalna wersja odchodzącego modelu. Przekłada się to oczywiście na lepszą zwrotność, wyższy komfort jazdy oraz niższe zużycie paliwa i koszty eksploatacji.
Nie bez znaczenia jest również dobór jednostek napędowych rozwijających moc od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Pod maską Astry kombi montowane będą tylko silniki najnowszej generacji. Silniki wysokoprężne i benzynowe o pojemności od 1 do 1,6 litra charakteryzują się najwyższą sprawnością, elastycznością i kulturą pracy.
Nowy silnik 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo, który zadebiutuje na targach IAA, będzie flagową jednostką Astry Sports Tourer. Komora spalania turbodoładowanego silnika o mocy 147 kW/200 KM z bezpośrednim wtryskiem wytrzymuje ciśnienie do 130 barów, co pozwala wygenerować imponujące 300 Nm momentu obrotowego (z funkcją overboost). Silnik wyróżnia się także bardzo wysoką kulturą pracy w całym zakresie obrotów. W tym celu wprowadzono liczne optymalizacje w układzie dolotowym i wydechowym, zaś pokrywę zaworów odseparowano od głowicy za pomocą specjalnych mocowań i systemu uszczelnień. W ten sposób inżynierowie zdołali obniżyć poziom hałasu wynikający ze spalania pulsacyjnego przy bezpośrednim wtrysku paliwa — w porównaniu z poprzednią wersją silnika. Dzięki tej „inżynierii akustycznej” kierowca z pewnością doceni to, że silnik pracuje ciszej i płynniej na wolnych obrotach, a dźwięki pozostają przyjemne dla ucha nawet przy wyższej prędkości i pod większym obciążeniem.
Innowacyjne technologie: nowy poziom bezpieczeństwa, komfortu i łączności
Nowa Astra Sports Tourer wyznacza trendy nie tylko imponującymi i ultranowoczesnymi silnikami, ale także pod względem bezpieczeństwa, systemów multimedialnych i komfortu. Inteligentne matrycowe reflektory LED IntelliLux w nowej Astrze to jeszcze jedna absolutna nowość w klasie kompaktowej. Reflektory tego typu umożliwiają stałą jazdę na światłach drogowych poza terenem zabudowanym bez oślepiania innych kierowców. System automatycznie wyłącza poszczególne moduły diodowe tak, aby wiązka światła omijała pojazdy nadjeżdżające z przeciwka lub poprzedzające. Strefa wokół wykrytego źródła światła przestaje być oświetlana, natomiast reszta drogi jest oświetlona z niezmienioną intensywnością. Przełomowy system zwiększa aktywne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi oraz zwiększa komfort nocnej jazdy Astrą Sports Tourer. Dalsze wsparcie kierowcy oferują systemy współpracujące z przednią kamerą Opel Eye najnowszej generacji. Są to między innymi bardziej kompleksowy i precyzyjny system rozpoznawania znaków drogowych oraz wskaźnik utrzymania pasa ruchu, który aktywnie koryguje kierunek jazdy w przypadku wykrycia zagrożenia. Alarm przedkolizyjny z systemem hamowania przedkolizyjnego może doprowadzić nawet do całkowitego zatrzymania pojazdu, jeżeli jego prędkość początkowa nie przekracza 40 km/h.
Również we wnętrzu można znaleźć unikatowe, jak na segment kompaktowy, wyposażenie: Osobisty opiekun kierowcy, system Opel OnStar to swoisty anioł stróż czuwający nad kierowcą i pasażerami. W ofercie pojawią się także dwa nowe systemy multimedialne IntelliLink. Najnowsza generacja tego systemu jest kompatybilna z Apple CarPlay i Android Auto. Nowe ergonomiczne fotele klasy premium z certyfikatem AGR (Akcji na rzecz zdrowych pleców) zapewniają dodatkowy komfort dzięki regulacji podparcia bocznego oraz funkcjom masażu, wentylacji i pamięci ustawień. Pasażerowie podróżujący z tyłu również mogą liczyć na wyższy komfort dzięki opcjonalnemu ogrzewaniu skrajnych siedzeń (więcej informacji o technologiach bezpieczeństwa, systemach wspomagania kierowcy i wyposażeniu z zakresu komfortu znajduje się w rozdziale zestawu prasowego zatytułowanym „Skok jakościowy w klasie kompaktowej: światowa premiera Opla Astry”).
Na Astrę Sports Tourer przypada około 30 procent sprzedaży modelu Astra w Europie. Głównymi klientami są użytkownicy samochodów, a także rodziny, którym zależy na połączeniu dużej pojemności bagażnika z wysokim komfortem jazdy. Największymi rynkami dla tego uniwersalnego kombi są Niemcy, Wielka Brytania i Włochy. W Niemczech zamówienia na nową Astrę Sports Tourer będą przyjmowane od 10 października 2015 roku. Później Astra w tej odmianie będzie dostępna także w innych krajach.
źródło: media.gm.com