„Po dziewięciu miesiącach nastąpił wyraźny wzrost zysków z prowadzonej przez Grupę Redan działalności biznesowej. Wynik na sprzedaży był o prawie 5 mln zł wyższy niż w ubiegłym roku. Pogorszenie rezultatów na poziomie wyniku netto jest spowodowane wyższymi ujemnymi różnicami kursowymi oraz wyższym podatkiem dochodowym wynikającym ze zmian formy prawnej podmiotu z Grupy Redan”. – powiedział Bogusz Kruszyński, Wiceprezes Zarządu Redan SA.
Grupa Redan, właściciel marek Top Secret, Troll i Drywash oraz sieci dyskontowej TXM przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku miała 352,4 mln zł obrotów, czyli 6,7% więcej niż rok wcześniej. Marża handlowa brutto wzrosła o 6,7% do 148,0 mln zł. Z kolei koszty sprzedaży i ogólnego zarządu przez trzy kwartały 2014 r. zwiększyły się r./r. tylko o 3,2% do 139,6 mln zł. Zapewniło to osiągnięcie w pierwszych dziewięciu miesiącach br. 8,5 mln zł zysku na sprzedaży, w porównaniu do 3,6 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Strata netto Grupy Kapitałowej wyniosła 2,1 mln zł i uległa pogorszeniu w porównaniu do 0,4 mln zł straty po trzech kwartałach 2013 r.
Obroty segmentu fashion od stycznia do września br. spadły r./r. o 0,6% do 161,6 mln zł. W tym sprzedaż na rynku krajowym zwiększyła się o 10,8% do 124,0 mln zł. Z kolei sprzedaż zagraniczna zmniejszyła się o 28,4% do 35,7 mln zł, czego powodem była głównie dewaluacja hrywny i rubla. Marża handlowa brutto w części modowej spadła o 3,9% do 68,3 mln zł. Pozytywnym efektem było obniżenie kosztów sprzedaży i zarządu o 1,9% do 72,8 mln zł. Na poziomie wyniku na sprzedaży, w segmencie modowym zanotowano 4,4 mln zł straty, w porównaniu do 3,1 mln zł na minusie w poprzednim roku.
„Wprowadzane zmiany w produkcie i w kolekcji oraz wdrażanie nowego konceptu sklepów Top Secret przynosi widoczne efekty w postaci zysków realizowanych w Polsce. Efektów tych zmian nie widać na rynkach zagranicznych, gdyż są one obciążone negatywnymi skutkami sytuacji w Rosji i na Ukrainie, w tym szczególnie osłabienia rubla i hrywny w stosunku do dolara. Oczekujemy, że wyniki uzyskiwane w Polsce będą dalej rosły, a po ustabilizowaniu się sytuacji na Wschodzie, tam również powrócimy do generowania zysków.” – podkreślił Bogusz Kruszyński.
Po dziewięciu miesiącach br. segment dyskontowy zanotował 13,9% wzrost obrotów r./r. do 190,7 mln zł. W tym okresie marża handlowa brutto poprawiła się o 17,8% do 79,6 mln zł, a koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły jedynie o 10,4% do 65,9 mln zł. W efekcie wynik na sprzedaży sektora dyskontowego wyniósł 13,7 mln zł na plusie, w porównaniu do 7,9 mln zł zysku w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 r.
„Wyniki TXM za dziewięć miesięcy są niewątpliwie bardzo dużym sukcesem. Utrzymujący się trend wzrostowy potwierdza, że oferta jest dopasowana do potrzeb klientów, a sklepy systematycznie poprawiają sprawność operacyjną, także dzięki efektywnym akcjom marketingowym. Ponieważ podstawą do wzrostu zysków są trwałe zmiany w zarządzaniu tą siecią, jej wyniki w kolejnych okresach będą stale rosły”. – powiedział Bogusz Kruszyński.
Na początku listopada Redan poinformował o sprzedaży mniejszościowego pakietu 25% akcji spółki zależnej Adesso na rzecz funduszu inwestycyjnego 21 Concordia za kwotę 35 mln zł. W bieżącym raporcie Spółka podała, że do końca listopada sfinalizuje umowy w zakresie pozyskania dodatkowych linii kredytowych, gwarancyjnych i akredytywowych o łącznej wartości 54 mln zł – z tego 40 mln zł dla Adesso, a 14 mln zł dla części modowej. „Łącznie z tych transakcji pozyskamy ponad 30 mln zł, które przeznaczymy na rozwój naszej działalności. Poza tym spłacimy całość dotychczasowego zadłużenia finansowego, co kończy proces jego restrukturyzacji 4 lata przed terminem”. – przyznał Bogusz Kruszyński.
Redan SA wraz z funduszem 21 Concordia uzgodnił, że do końca przyszłego roku akcje Adesso trafią na GPW. W rozwój sieci TXM aktywnie zaangażują się przedstawiciele funduszu. Planowany jest dynamiczny rozwój sieci handlowej w kraju i za granicą, w tym głównie na rynku słowackim, czeskim i rumuńskim. W przyszłym roku w planach jest uruchomienie łącznie ok. 50 nowych placówek. „W transakcji sprzedaży akcji Adesso uzyskaliśmy w tym roku dobrą wycenę. Jednakże w rezultacie wzrostu zysków segmentu dyskontowego w 2015 roku oraz lepszych parametrów wyceny podczas debiutu giełdowego, oczekujemy, że wartość akcji Adesso będzie wówczas znacznie wyższa”. – dodał Bogusz Kruszyński.