Dzisiaj w Centrum Nauki Kopernik po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano fragmenty e-podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej – docelowo komplet gotowych, przetestowanych lekcji zostanie udostępniony we wrześniu 2015 roku.
W towarzystwie ponad trzystu przybyłych nauczycieli, pedagogów, dzieci przeprowadzono lekcję pokazową z wykorzystaniem e-podręcznika. Uczniowie z klasy 1a ze Szkoły Podstawowej nr 19 im. Ireny Sendlerowej w Kielcach wykonywali wspólnie ze swoją nauczycielką panią Renatą Pawelec ćwiczenia interaktywne na tablicy multimedialnej wplecione w historię Zgrzyciaków. Zajęcia obejmowały zarówno zadania komputerowe, jak i pracę bez komputera, z wykorzystaniem jesiennych liści, kasztanów. – Ważne jest umiejętne wykorzystywanie e-podręcznika. Jego celem nie jest alternatywa dla podręcznika tradycyjnego, e-podręcznik to uzupełnienie zajęć i w takiej konwencji zaprezentowaliśmy dzisiaj jedną z pierwszych wersji testowych - powiedziała po lekcji Renata Pawelec, nauczycielka klasy 1a z Kielc.
– Naturalnym środowiskiem komunikacyjnym dzieci jest internet. Żeby dotrzeć do nich z edukacją w sposób najbardziej przyjazny i atrakcyjny, konieczne jest szersze wykorzystanie tego naturalnego środowiska dzieci i młodzieży – mówi Aleksandra Zawłocka, dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji, lidera projektu e-podręczniki do kształcenia ogólnego. – E-podręczniki jako platforma edukacyjna to już nie przyszłość, ale teraźniejszość. Dlatego dziś nie jest aktualne pytanie, czy e-podręczniki są potrzebne, tylko to, jak nauczyć się ich używać na co dzień i jak wykorzystać ich potencjał do pracy z grupą oraz do indywidualizacji nauczania.
Pierwsze dwie testowe lekcje dla klasy 1 są dostępne od dzisiaj na stronie platformy internetowej www.epodreczniki.pl – pod tym adresem od początku przyszłego roku szkolnego 2015/2016 nauczyciele, dzieci i ich rodzice znajdą pełne zasoby edukacyjne, począwszy od 1 klasy szkoły podstawowej, aż po klasę maturalną.
Prezentowane dzisiaj dwie testowe lekcje dla klasy 1 po raz pierwszy oficjalnie odkrywają koncepcję e-podręcznika dla najmłodszych. Został on uporządkowany według naturalnego cyklu życia ludzi i przyrody i opiera się na czterech częściach odpowiadających poszczególnym porom roku. Każda część została podzielona na bloki tematyczne, a te z kolei na poszczególne tematy, które ściśle wiążą się ze światem bliskim dziecku – zmianami zachodzącymi w przyrodzie, środowiskiem rodzinnym i szkolnym, świętami, zabawą i nauką.
E-podręcznik dla klas 1–3 szkoły podstawowej stanowi przykład doskonałego wykorzystania metody nauki przez zabawę. Zaprasza on dzieci do dwóch światów – fantastycznego i realnego. Pierwszy zamieszkują Zgrzyciaki, istoty tajemnicze i nie przez wszystkich widziane. Dzieci poznają Animę, Erona, Figa oraz Profesora Zgrzyta. Drugi świat jest realny i zamieszkują go ludzie, między innymi Julka i Kuba, bliźniaki, które właśnie rozpoczynają naukę w pierwszej klasie.
Interaktywny e-podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej to nie tylko interesujący bohaterowie, ale również nowoczesne rozwiązania technologiczne. Ćwiczenia interaktywne, gry, zabawy, filmy, animacje – to wszystko ma sprawić, aby nauczanie w klasach 1–3 było nie tylko efektywne, ale także w niebanalny sposób wprowadzało uczniów w inspirujący świat nauki.
Partnerem merytorycznym odpowiedzialnym za powstanie e-podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej jest Grupa Edukacyjna S.A. – Odważnie wkraczamy w świat cyfrowej szkoły. Cieszymy się, że nasze kompetencje w opracowywaniu podręczników zostały docenione i dostrzeżone przez MEN. Jako jedyny wydawca bierzemy udział w projekcie e-podręczniki – mówi Seweryn Kubicki, prezes Zarządu Grupy Edukacyjnej S.A., do której należą wydawnictwa MAC Edukacja i Juka. – Zapraszamy do testowania na razie dwóch przykładowych lekcji. Cały czas kształtujemy e-podręcznik, docelowo zamieścimy w nim 495 zajęć edukacyjnych, około 700 kart pracy, 650 ćwiczeń interaktywnych, około 1000 zdjęć, a także liczne teksty literackie, filmy edukacyjne, animacje i historyjki obrazkowe.
Z e-podręcznika będzie można korzystać przy pomocy różnych urządzeń: komputerów, laptopów, tablic interaktywnych, tabletów. Dzięki temu możliwości zdobywania informacji i wiedzy będą nieograniczone – wystarczy dostęp do internetu. Platforma technologiczna jest przygotowywana przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.
– Odsłona jest dla nas ważnym momentem przejścia w ostatnią fazę realizacji prac nad platformą technologiczną. W ostatnich miesiącach udało nam się usprawnić szereg funkcjonalności dla interaktywnych i multimedialnych treści, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań dla interfejsów w edukacji najmłodszych uczniów – mówi Krzysztof Kurowski, koordynator projektu z ramienia Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego. – Wprowadziliśmy również wiele nowych rozwiązań na platformie www.epodreczniki.pl, aby ułatwić uczniom i nauczycielom wyszukiwanie i nawigowanie w coraz obszerniejszych zbiorach cyfrowych treści edukacyjnych na różnych urządzeniach końcowych. Ponadto udostępniliśmy nowe wersje testowych e-podręczników w aplikacjach mobilnych oraz dodaliśmy nowe formaty e-podręczników, ułatwiające edycję i modyfikację pobranych treści.
Interaktywny e-podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej stanowi część projektu „e-podręczniki do kształcenia ogólnego”. Dotychczas na platformie internetowej zaprezentowaliśmy fragmenty lekcji m.in. matematyki, biologii, historii, geografii, przyrody, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego. To wszystko można obejrzeć na stronie www.epodreczniki.pl, na której całość planowanych zasobów znajdzie się we wrześniu 2015 roku i będzie dostępna dla uczniów i nauczycieli wraz z początkiem roku szkolnego 2015/2016.