Grupa Kapitałowa Redan opublikowała skonsolidowane wyniki za pierwsze półrocze br. Przez pierwszych sześć miesięcy 2014 roku Grupa Redan osiągnęła 226,2 mln zł obrotów, czyli o 7,3% więcej niż rok wcześniej. Wynik na sprzedaży w ujęciu r./r. był o 3 mln zł wyższy niż rok wcześniej. Głównym motorem wzrostu były bardzo dobre wyniki segmentu dyskontowego. Sprzedaż w części modowej realizowana w naszym kraju rozwijała się prawidłowo. Nadal negatywny wpływ na wyniki Grupy miała jednak niesprzyjająca sytuacja na Ukrainie, a w szczególności silna dewaluacja hrywny. Redan negocjuje sprzedaż inwestorowi finansowemu mniejszościowego pakietu spółki Adesso zarządzającej działalnością dyskontowej sieci TextilMarket.
„Poprawa wyników osiągnięta w pierwszym półroczu br. jest efektem konsekwentnego wdrażania strategii w obu segmentach działalności Grupy.” – powiedział Bogusz Kruszyński, Wiceprezes Zarządu Redan SA. „Bardzo dobre wyniki osiąga sieć dyskontowa TextilMarket, dzięki lepszemu dopasowaniu oferty do potrzeb klientów, poprawie sprawności operacyjnej placówek, a także efektywnym akcjom marketingowym. Wdrażane zmiany mają charakter trwały, dlatego dotychczasowy sukces jest zapowiedzią bardzo dobrych wyników części dyskontowej w całym 2014 r. Także w segmencie fashion wdrożone działania w zakresie oferowanej klientom kolekcji, a także eliminacji nierentownych sklepów, przyniosły spodziewane efekty. Wynik na sprzedaży zrealizowanej w naszym kraju uległ poprawie. Negatywnie na wyniki części modowej, a tym samym całej Grupy, wpłynęła jednak sytuacja polityczna na Ukrainie i związana z tym dewaluacja hrywny.” – podkreślił.
Grupa Redan, właściciel marek Top Secret, Troll i Drywash oraz sieci dyskontowej TextilMarket przez pierwsze sześć miesięcy tego roku miała 226,2 mln zł obrotów, czyli 7,3% więcej niż rok wcześniej. Marża handlowa brutto wzrosła o 5,7% do 96,0 mln zł. Z kolei koszty sprzedaży i ogólnego zarządu w I półroczu 2014 r. zwiększyły się r./r. tylko o 2,3% do 92,7 mln zł. Zapewniło to osiągnięcie w pierwszych sześciu miesiącach br. 3,3 mln zł zysku na sprzedaży, w porównaniu do 0,3 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Zysk brutto za I połowę br. praktycznie osiągnął próg rentowności, czyli był o 3,9 mln zł lepszy niż rok wcześniej. Na poziomie zysku netto, Grupa poniosła jednak 2,0 mln zł straty netto, względem
2,2 mln zł na minusie w 2013 r. Negatywnie na wynik netto wpłynęło przekształcenie formy zależnej spółki Adesso ze spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę akcyjną. Poprzednio Adesso nie było podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych – dochód był opodatkowany u komplementariusza, którym był Redan, co powodowało, że był on kompensowany ze stratami podatkowymi Redan. Po zmianie formy prawnej nie jest to możliwe.
Wynik całkowity Grupy Kapitałowej uległ natomiast pogorszeniu i wyniósł -6,1 mln zł w porównaniu do 0,8 mln zł straty w I półroczu 2013 r. Była to przede wszystkim konsekwencja konieczności uwzględnienia negatywnych różnic kursowych wynikających z osłabienia ukraińskiej hrywny, i związanych z przeliczeniem sprawozdań zagranicznych jednostek zależnych obejmujących należności Redanu m.in. względem spółki ukraińskiej.
Obroty segmentu fashion od stycznia do czerwca br. wzrosły r./r. o 0,4% do 105 mln zł. W tym sprzedaż na rynku krajowym zwiększyła się o ponad 10% do 81 mln zł. Z kolei sprzedaż zagraniczna zmniejszyła się o 23,5% do 23,8 mln zł, na wpłynęła głównie dewaluacja hrywny. Marża handlowa brutto w części modowej spadła o 6,2% do 45,0 mln zł. Pozytywnym efektem było obniżenie kosztów sprzedaży i zarządu o 4,3% do 48,5 mln zł. Na poziomie wyniku na sprzedaży, w segmencie modowym zanotowano 3,5 mln zł straty, w porównaniu do 2,7 mln zł na minusie w poprzednim roku.
„W części modowej pierwsze pozytywne zmiany przynosi zmiana w ofercie produktowej. Widać to wyraźnie w wynikach osiąganych w Polsce. Z tego powodu w każdym kolejnym sezonie uzyskiwane przez nas rezultaty będą lepsze. ” – zauważył Wiceprezes Zarządu Redan SA.
„W sieci dyskontowej wyniki uzyskane w I półroczu br. są dużym sukcesem. Korzystne efekty przynosi trafny wybór oferty towarowej, a także skuteczne akcje marketingowe. Duże nadzieje wiążemy z dynamicznym rozwojem sprzedaży pierwszego w kraju internetowego sklepu dyskontowego, a także wejściem na rynki naszych południowych sąsiadów: Słowacji i Czech.” - stwierdził Bogusz Kruszyński. Po sześciu miesiącach br. segment dyskontowy zanotował 14,2% wzrost obrotów r./r. do 121,1 mln zł. W tym okresie marża handlowa brutto poprawiła się o 18,8% do 50,9 mln zł, a koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły jedynie o 9,3% do 43,2 mln zł. W efekcie wynik na sprzedaży sektora dyskontowego wyniósł 7,7 mln zł na plusie, w porównaniu do 3,3 mln zł zysku w pierwszych sześciu miesiącach 2013 r.
Zarząd Redanu poinformował o uzgodnieniu podstawowych zasad sprzedaży inwestorowi finansowemu 25% udziałów zależnej spółki Adesso za 35 mln zł (Adesso zarządza siecią sklepów dyskontowych TextilMarket). Fundusz będzie miał prawo do zakupu dodatkowego pakietu 11% udziałów Adesso za 15 mln zł. „Uzgodniona w funduszem wycena całego Adesso w wysokości 140 mln zł. zbliża nas do realnej wartości tego aktywa. Przełożenie tej wielkości na cenę akcji Redan – przy założeniu, że nie mielibyśmy innych aktywów – oznaczałoby notowania na poziomie ok. 3,90 zł. To – w naszej opinii – zbliża nas do wartości rynkowej. Wartość Adesso, którego będziemy cały czas większościowym akcjonariuszem, będzie rosła, podobnie jak części modowej, wraz z poprawą jej wyników. To spowoduje, że cena akcji Redan powinna szybko osiągnąć powyższy poziom i docelowo go przekroczyć.” – powiedział Bogusz Kruszyński.