Badanie zostało przeprowadzone przez ekspertów Mondial Assistance w czerwcu tego roku, w 11 krajach na całym świecie (Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Holandia, Włochy, Austria, USA, Australia, Chiny). W każdym z tych krajów analizowano popularne fora internetowe, w Polsce były to: Travelmaniacy, Turystyka górska, Forum podróżnicze, Forum turystyczne, Odyssei, Najlepszewakacje.pl, Holidaycheck, Trip4Cheap, Wizaz i podróżnicze forum Gazeta.pl. Do wyszukiwania używano słów: “forum + turystyka”, “forum + podróże” i “forum + wakacje”.
#HELPME, jak nazwano to badanie, ma na celu pokazanie wpływu mediów społecznościowych na to, jak i o co pytamy przygotowując się do podróży. Wyniki są wykorzystywane do rozwoju usług odpowiadających na potrzeby podróżujących na całym świecie.
Polacy kochają góry
Nieco zaskakujące może się wydawać pierwsze miejsce na polskiej liście kategorii „góry” – wspominano o niej prawie 211 tys. razy. Tego tematu nie ma w top 10 w żadnym innym kraju. Kolejne na liście wakacyjne obozy oraz zorganizowane wyjazdy i wycieczki wzmiankowano 197 tys. razy. Trzecie „podróżowanie z dziećmi” to już znacznie mniejsza liczba – 87 tys. Oprócz tego w top 10 znalazły się: relacje z podróży, podróże morskie, rejsy, loty, linie lotnicze, towarzysz podróży, podróże po świecie, sprzęt i zdjęcia/video. W najpopularniejszej kategorii rozmawiano m.in. o takich rzeczach jak miejsce na wyprawy w góry, prowiant na długą wyprawę, podróże w słowackie Tatry czy pogoda i warunki meteo w wysokich górach. - Takie wyniki analizy polskich forów turystycznych odpowiadają wynikom naszego badania turystycznego*, w którym w tym roku wyjątkowo dużo pytanych zadeklarowało, że na wyjazd wakacyjny wybierają się w kraju (51%). Być może będą to właśnie polskie góry czy krajowe obozy. W kontekście gór niepokojące jest jedynie to, że sporo osób planujących krajowe wakacje nie myśli o bezpieczeństwie. Zakup ubezpieczenia deklaruje jedynie 15%, a w końcu zarówno górskie wycieczki, jak i wakacyjne obozy nie należą do najbezpieczniejszych form turystyki – mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mondial Assistance.
Jak to się robi po francusku
Najpopularniejsze wątki globalnie, ale także w Europie to transport lotniczy, poszukiwanie towarzysza podroży i rejsy. Znaczący udział mają też wątki związane z kosztami - z dużą ilością dyskusji na temat okazyjnych ofert podróży, kempingów czy programów lojalnościowych. Niemcy najczęściej rozmawiają o liniach lotniczych, agencjach turystycznych i… zagadnieniach prawnych związanych z podróżowaniem (wizy, paszporty, lokalne podatki). Włochów najbardziej interesują okazyjne oferty podróżne, Holendrzy rozmawiają głównie o towarzystwie w podroży, a Austriacy, Anglicy i Hiszpanie najczęściej szukają informacji o transporcie lotniczym i liniach lotniczych (najpopularniejsza kategoria także globalnie). Nieco odmienne oczekiwania maja Francuzi – tam na pierwszym miejscu na liście wyszukiwania znajdują się hotele z usługami all-inclusive. Tylko oni wydają się być tym zainteresowani. W top 10 są też praca, studia i życie za granicą, prace papierkowe związane z podróżami czy rowerowe wyprawy. Generalnie wyniki pokazują ogromną kreatywność i różnice kulturowe pomiędzy Europejczykami, także w zakresie podróżowania i obaw z nim związanych.
Podróżowanie Made in China
Dużych różnic z Europą moglibyśmy oczekiwać także analizując wyniki z Chin, tutaj jednak nie są aż tak wyraźne. Chińczycy najczęściej w kontekście wakacji rozmawiają wprawdzie o podróżowaniu z rodzicami (ta kategoria nie pojawia się nigdzie indziej), ale z ich listy top 10 najczęstszych wątków aż połowa pokrywa się z tymi z czołówki europejskiej. Wbrew pozorom większe różnice są w porównaniu Europy z USA. Numer 1 za oceanem to programy lojalnościowe i służące do tzw. zbierania mil podczas częstego latania. Inne ciekawostki, które trudno znaleźć w czołówce wyszukiwań w Europie to bezpieczeństwo na wakacjach, podróżowanie i technologia czy rezerwowanie on-line i wypożyczalnie samochodów.
Biorąc pod uwagę dane całościowe Europa dosyć mocno różni się od świata.
* Badanie „Gdzie, za ile, jak długo – przeciętny Polak na wakacjach” przeprowadzone przez AC Nielsen na zlecenie Mondial Assistance w maju tego roku