Jeśli zlekceważy się problem demineralizacji, powierzchnia zęba ulega zniszczeniu, tworząc ubytek. Fluorek dostarczany do powierzchni zęba podczas szczotkowania powoduje, że jest ona mniej podatna na rozpuszczanie przez kwasy i jednocześnie bardziej odporna na próchnicę. Poziom fluorku, który może być zastosowany w paście do zębów jest ściśle określony, dlatego ważne jest aby zoptymalizować jego dostarczanie. Nie wszystkie pasty do zębów zawierające fluorek wykazują taki sam potencjał remineralizacji. Na absorpcję fluorku mają wpływ także inne czynniki, tj.: źródło fluorku, dobór materiału ściernego a także pozostałe składniki pasty.
Regularne dostarczanie fluorku jest ważne dla profilaktyki zdrowia jamy ustnej przede wszystkim u dzieci. Próchnica jest najczęstszą chorobą u dzieci. Dzieci chorują na nią 5 razy częściej niż na astmę oraz 7 razy częściej niż na katar sienny. Przyczyną jest zwiększone spożycie słodzonych pokarmów i napojów, w tym tzw. „cukrów ukrytych” znajdujących się w gotowanej skrobi (fermentujące węglowodany).
Naukowcy GSK mają duże doświadczenie w opracowywaniu pasty do zębów, wspomagającej zoptymalizowanie ilości dostarczanego fluorku. Z aktualnych badań GlaxoSmithKline wynika, że stosowanie past do zębów zawierających odpowiednio skomponowany fluorek sodu (NaF), spowodowało znaczne wzmocnienie powierzchni uszkodzonego szkliwa zębów. "Próchnica to problem zdrowia publicznego na całym świecie. W GSK jesteśmy zobowiązani wykorzystywać wieloletnie doświadczenie, czyniąc postępy w zakresie badań naukowych obejmujących działanie fluorku oraz rozwijać metody, które są skuteczne w ochronie zębów przed problemem próchnicy”, komentuje Paul Cootes, wiceprezes Oral Health R&D, GlaxoSmithKline.
Aquafresh® to marka, która zapewnia pełną ochronę jamy ustnej dla całej rodziny oferując bogatą gamę produktów: pasty i szczoteczki do zębów oraz płyny do płukania jamy ustnej - opracowane w celu optymalizacji poziomu dostarczania fluorku oraz uzupełnienia i wzmocnienia szkliwa. Produkty Aquafresh® pozwalają dzieciom i dorosłym cieszyć się zdrowym oraz pięknym uśmiechem każdego dnia.
Więcej informacji na stronie www.aquafresh.pl.
O GSK (GlaxoSmithKline)
GSK to jedna z wiodących firm branży ochrony zdrowia na świecie. Prowadzi badania mające na celu poprawę jakości życia ludzkiego, pozwalając ludziom osiągać więcej, czuć się lepiej i żyć dłużej. GSK składa się z trzech jednostek biznesowych: tworzy szczepionki (GSK Vaccines), nowoczesne leki na receptę (GSK Pharmaceutical) oraz produkty ochrony zdrowia (GSK Consumer Healthcare). Działalność firmy oparta jest na osiągnięciach i odkryciach naukowych wykorzystywanych przy opracowywaniu innowacyjnych produktów.
O GSK (GlaxoSmithKline) Consumer Healthcare
GSK Consumer Healthcare działa na ponad 100 rynkach i sprzedaje 2 miliardy produktów rocznie. W ofercie firmy znajdują się produkty prozdrowotne z czterech kategorii: wellness (leki bez recepty), higiena jamy ustnej, pielęgnacja i ochrona skóry oraz żywienie. GSK CH jest właścicielem znanych marek globalnych, m.in.: Sensodyne®, Aquafresh®, NiQuitin®, Panadol®, Zovirax® oraz lokalnych, m.in. Rutinoscorbin®. Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie www.gsk.com
[1] Badanie wykonane na zlecenie GlaxoSmithKline oraz Instytutu Badań Zdrowia Jamy Ustnej (OHRI)