A nie była to łatwa operacja ze względu na ustawienie ostatniego żurawia wieżowego. Stacjonarny dźwig znalazł się w zakresie prac Herkulesa – potężnego dźwigu montującego tzw. serki, czyli dwa złożone dźwigary o wadze 26 ton i długości blisko 40 m każdy.
- Trzeba było bardzo precyzyjnie manewrować między koroną, a żurawiem, by ulokować serek w wąskiej szczelinie konstrukcji – mówi Marek Supruniuk, kierownik kontraktu Promostalu. – Wczoraj zamontowaliśmy ostatni pełen serek, a dziś ostatni pojedynczy element, dopasowujący całość do pierwszego etapu.
W sumie od 8 kwietnia do dziś Promostal zainstalował 50 serków sukcesywnie dostarczanych na stadion nocą przez ponadgabarytowe auta. Transport i prace montażowe przebiegały terminowo, mimo nie zawsze sprzyjających warunków pogodowych i technicznych trudności.
- To nasza pierwsza konstrukcja stadionowa w Polsce i niełatwe wyzwanie pod względem technicznym, logistycznym i organizacyjnym: transport ponadgabarytowych elementów, trudny montaż, praca na wysokości – mówi Marek Supruniuk. – Jednak elementy o zbliżonym tonażu i podobnych gabarytach Promostal stale wytwarza i dostarcza na rynek skandynawski, więc mamy doświadczenie w realizacji podobnych zadań. Pracowaliśmy przez 24 godz. na dobę, by dotrzymać harmonogramu i najważniejsze, że udało się.
Teraz Promostal ma czas do końca czerwca na uzupełnienie płatwii i do połowy lipca – na zaprawki murarskie. Prace konstrukcyjne na stadionie wykonywało 27 osób, szacunkowa waga konstrukcji stalowej to blisko 3 000 ton. Na niej kolejny wykonawca już rozpoczął układanie poliwęglanowego poszycia dachu. Całość prac budowlanych ma być zakończona do 19 sierpnia. Stadion w Białymstoku będzie mógł pomieścić ponad 22 tys. osób. Widownia będzie w całości zadaszona. Łączna powierzchni użytkowa obiektu wyniesie 25 tys. mkw.
Promostal wykonał, przetransportował i zamontował konstrukcję stadionu w ramach kontraktu z hiszpańską firmą Obrascon Huarte Lain S.A, liderem konsorcjum i generalnym wykonawca inwestycji. Wartość umowy przekracza 30 mln zł.
Stadion to nie jedyna miejska inwestycja, w realizacji której uczestniczy spółka z Czarnej Białostockiej. Obecnie Promostal wykonuje stalową konstrukcję wsporczą urządzeń technologicznych miejskiej spalarni przy ul. Andersa. Jej montaż rozpocznie się w lipcu.
Promostal działa w branży konstrukcji stalowych od ponad sześciu lat. Poza krajowym podwórkiem najwięcej inwestycji realizuje na rynku skandynawskim. Na rynku szwedzkim, norweskim i duńskim Promostal wykonywał m.in. konstrukcje stalowe szkół, hal sportowych i produkcyjnych, mosty, wiadukty kolejowe, kładki dla pieszych ale też fasady biurowców czy urządzenia dla ekospalarni. Do największych inwestycji Promostalu należy hala produkcyjna huty magnezu w Porsgrunn w Norwegii, a do najbardziej spektakularnych - prefabrykacja i montaż wiaduktu kolejowego w centrum Sundyberg w Szwecji Promostal ma renomę również na rynku polskim – wykonał m.in. konstrukcję stacji uzdatniania wody w rafinerii Grupy Lotos, rozbudowę i wymianę poszycia ścian hali ełckiej firmy Prodeko z grupy Ekoton Industrial Group, halę wystawową Expo XXI w Warszawie, halę produkcyjną Masterpress w Białymstoku czy konstrukcję mostu łukowego w Darłowie oraz mostu drogowego na krajowej drodze nr 65 w Waliłach w woj. podlaskim.
Obecnie w Promostalu pracuje 160 osób . Przychody Promostalu w 2013 wyniosły 39 mln zł, a na koniec kwietnia br. - 29 mln zł.