Barter SA - importer i dystrybutor węgla kamiennego – sprzedaje opał na dwa sposoby: luzem, w ilościach hurtowych, jako produkt masowy oraz konfekcjonowany w workach, trafiający do klientów detalicznych poprzez dystrybutorów, składy opałowe i detaliczne sieci handlowe.
- Po sukcesie rynkowym Eco Powera, naszego pierwszego konfekcjonowanego ekogroszku, postanowiliśmy zainwestować w kolejne linie pakująco-ważące i wyposażyć w nie swoje wszystkie składy węgla: w Sokółce, Ostrowach koło Kutna i w Babach koło Piotrkowa Trybunalskiego – mówi Grzegorz Dworakowski, dyrektor ds. rozwoju rynku towarów konfekcjonowanych Barter SA. – Pozwoliło to nam na rozszerzenie asortymentu węgla konfekcjonowanego, znaczną poprawę jego jakości i skrócenie czasu dostawy do klienta.
Nowe miejsca pakowania
W bazie spółki w Ostrowach powstało największe w Polsce centrum konfekcjonowania węgla. W hali o powierzchni 6 tys. m.kw. zamontowano najnowszą, w pełni zautomatyzowaną linię, umożliwiającą mechaniczne pakowanie ekogroszku w szczelnie zgrzane worki o wadze 25 kg każdy.
- Zautomatyzowany jest proces nasypywania węgla w worki i ich zamykania, paletyzator układa worki na palecie według zadanego programu, po czym cała paleta o wadze tony jest ofoliowana, a następnie - również automatycznie - dostarczona do magazynu wyrobów gotowych – opowiada Grzegorz Dworakowski.
Na park maszynowy Barteru w Ostrowach składa się jeszcze kilka linii półautomatycznych, które w połączeniu z najnowszą inwestycją są w stanie osiągnąć wydajność ok. 300 ton na jedną zmianę.
- To zapewnia naszym klientom krótki czas realizacji zamówień. Jesteśmy w stanie zaspokoić zapotrzebowanie dużych odbiorców sieciowych, do których należy m.in. Leroy Merlin, Nomi czy Bricoman. Od roku węgiel konfekcjonowany sprzedajemy także poprzez sieć „U Górnika”, w ramach której funkcjonuje ponad 350 naszych franczyzowych składów węglowych, rozlokowanych w całym kraju.
Tysiące metrów pod dachem
Ale linie do ważenia i pakowania to nie wszystko – centrum w Ostrowach wyposażone jest również w magazyn surowców o powierzchni ok. 2 tys. m.kw. i w magazyn wyrobów gotowych o powierzchni 3 tys. mkw.
- Magazyn surowców zapewnia zachowanie odpowiedniej wilgotności – to tak naprawdę suszarnia, gdzie sezonujemy węgiel, a to gwarantuje zachowanie odpowiednich standardów użytkowych produktu. Z kolei magazyn wyrobów gotowych zapewnia ochronę towaru przed działaniem czynników atmosferycznych. Nikt w Polsce nie dysponuje takim zapleczem – przekonuje dyrektor Dworakowski.
Doinwestowane zostały także inne składy Barteru – sokólski terminal wyposażony został w drugi już półautomatomatyczny system pakująco-ważący, co trzykrotnie zwiększyło moce bazy- do 20 ton na godzinę. Również skład w Babach dysponuje dwiema półautomatycznymi liniami, które w ciągu godziny pakują w worki 15 ton ekogroszku. Wszystkie ośrodki konfekcjonowania wyposażone są w magazyny surowców i wyrobów gotowych, co pozwala zachować wysoką, stałą jakość produktów Barteru.
Krzesimir, Czarny Jan i Eco-Power Lady
Inwestycje pozwoliły spółce nie tylko na zwiększanie sprzedaży detalicznej, ale także na rozszerzenie asortymentu konfekcjonowanych produktów. Prócz średniej klasy Eco Powera w sprzedaży jest już Krzesimir-najwyższej jakości ekogroszek, produkowany z wyselekcjonowanego węgla z polskich kopalni na Górnym Śląsku oraz Czarny Jan-ekonomiczne paliwo o nieco niższych parametrach.
- Tym samym zrealizowaliśmy nasz cel wprowadzenia do sprzedaży w pojedynczych opakowaniach trzech rodzajów ekogroszku o różnym poziomie cenowym i jakościowy- mówi Grzegorz Dworakowski.
Barter zadbał też o kobiety- w sprzedaży pojawił się Eco-Power Lady, ekogroszek pakowany w mniejsze, dizajnerskie worki o wadze 12,5 kg z wygodnym uchwytem. To rozwiązanie nie tylko dla pań domu, ale też osób, które ze względów zdrowotnych nie mogą dźwigać dużych ciężarów.
– Prócz tego w workach sprzedajemy także Groszek i Orzech do opalania w piecach zasypowych oraz biopaliwo drzewne – Pellet – dodaje Grzegorz Dworakowski.
Wszystkie produkty Barteru zapakowane są w estetyczne, foliowe worki, wyposażone w system łatwego otwierania. Wyprodukowane są z wysokokalorycznego i wysokopłomiennego węgla (idealnego do domowych kotłów), bez kamienia i innych zanieczyszczeń, a ich zaletą jest niska zawartość siarki, wysoka kaloryczność, niewielka zawartość popiołu i brak spieków.
W sumie Barter zainwestował w segment detalicznej sprzedaży węgla blisko 3,5 mln zł. Spółka przewiduje, że roczna wartość przychodów ze sprzedaży węgla konfekcjonowanego wyniesie ok. 70 mln zł.