Promostal. Spektakularny montaż mostu na Wieprzy
Sześć tygodni przygotowań i trzy godziny precyzyjnej operacji ustawiania łuku nad rzeką Wieprzą – Promostal z Czarnej Białostockiej zakończył montaż konstrukcji mostu w Darłowie. Będzie on częścią obwodnicy tego miasta.
2013-11-26, 20:25

Prace nad konstrukcją przebiegały w trzech etapach: począwszy od ustawienia konstrukcji tymczasowej, poprzez prefabrykację w zakładzie w Promostalu i zespawanie konstrukcji w całość w Darłowie, po jej montaż na żelbetowych przyczółkach, który odbył się w ubiegłym tygodniu.

Operację montażu blisko 300-tonowej konstrukcji poprzedziło sześć tygodni przygotowań. Kilka ostatnich dni zajęło składanie i balastowanie dźwigu, przywiezionego na plac budowy w częściach przez 30 tirów, operacje zaczepienia zawiesi linowych i trawersy oraz przygotowanie drogi dojazdowej.

- Przy pomocy żurawia o udźwigu 600 ton podnieśliśmy łuk nad rzeką – opowiada Miroslava Gerasimovic z Promostalu , inżynier budowy. - Waga samego łuku to 130 ton, 170 ton waży konstrukcja podestu. W sumie całość prac nad montażem trwała półtora miesiąca.

Sama operacja trwała trzy godziny, a uczestniczyło w niej kilkunastu pracowników Promostalu. Przedsięwzięciu przyglądali się okoliczni mieszkańcy.

- Niespodzianek nie było, łuk zachował się dokładnie tak, jak zostało to wyliczone - opowiada kierownik projektu Piotr Szneider z Promostalu. - Odkształcenie konstrukcji od ciężaru własnego wyniosło 11cm, przy zakładanych 12cm. Po niewielkich korektach ustawienia łuku, konstrukcja została trwale połączona z podporami, następnie zawieszono cięgna.

Postawienie łuku w przyczółkach było możliwe dzięki pomocy straży pożarnej z Darłowa, która pomagała pracownikom podlaskiej spółki przy wypompowywaniu wody napływającej do wykopu.

- Obecnie trwają prace przy zespawaniu podestów konstrukcji nad rzeką, co pozwoli nam na ostateczny pomiar geodezyjny konstrukcji, a następnie finalne naprężenie cięgien – dodaje Piotr Szneider. – Jednocześnie szykujemy się do rozbiórki konstrukcji tymczasowej nad rzeką oraz konstrukcji wsporczej pod łuk. Jeśli pogoda pozwoli zakończymy również poprawki malarskie na podestach.

Most w Darłowie – zdaniem kierownika projektu - to stosunkowo lekki most, ale o nietypowej, łukowej konstrukcji, gdzie głównym elementem jest poprzecznica, nie zaś podłużnica. Rozpiętość konstrukcji to 48 m (44 m nad rzeką). Jej szerokość wynosi 8 m, a wysokość – około 20 m. Światło pomiędzy lustrem wody a mostem wyniesie 3,5 m, więc będą mogły przepływać pod nim duże jachty.

Stalowy most nad Wieprzą będzie elementem obwodnicy Darłowa. Przedmiotem umowy zawartej przez Promostal z generalnym wykonawcą - konsorcjum firm Wrobis ze Szczecina i Infrabud z Koszalina, jest m.in. prefabrykacja konstrukcji stalowej mostu, wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, dostarczenie elementów konstrukcji na miejsce budowy, jej zespawanie i montaż. Wartość kontraktu przekracza 3 mln zł, a inwestorem jest Wojewódzki Zarząd Dróg w Koszalinie.

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.