Yvon Chouinard z firmy Patagonia - przedsiębiorca mimo woli
Ponieważ tej wiosny Patagonia zawitała do polskich sklepów outdoorowych, zachęcamy do przeczytania ciekawej i niezwykłej historii marki oraz jej właściciela - Yvon'a Chouinard'a. Choć jego ścieżka kariery przypomina typowy „American dream”, on sam nie jest dumny z tego, że jest przedsiębiorcą.
2013-03-27, 17:18

Początki jego firmy (wtedy pod nazwą Chouinard Equipment) sięgają końca lat 50.: Chouinard rozpoczynał od wytwarzania w swoim warsztacie kowalskim w Venture w Kalifornii sprzętu do wspinaczki. Wraz z przyjaciółmi był tego sprzętu użytkownikiem, a jego produkcja odbywała się w czasie wolnym od surfowania, które było drugą jego pasją. W roku 1964 przygotował swój pierwszy katalog wysyłkowy w formie jednostronicowej listy produktów i ich cen, odbitej na powielaczu i opatrzonej uwagą, że w sezonie wspinaczkowym nie należy spodziewać się szybkiej dostawy.

To właśnie firma Chouinarda jako pierwsza zwerbalizowała filozofię ubierania warstwowego czy „czystej”, czyli tradowej, wspinaczki, zastosowała w produkcji odzieży outdoorowej żywe kolory czy wynalazła we współpracy z firmą Malden Mills innowacyjną dzianinę, zwaną popularnie polarem.

Chouinard jest przede wszystkim prekursorem ekologicznego podejścia do aktywności i biznesu. W 2001 roku został współzałożycielem organizacji 1% dla Ziemi, sojuszu przedsiębiorstw zobowiązujących się do przekazywania co najmniej 1 procenta rocznych przychodów netto grupie zweryfikowanych wcześniej i zaaprobowanych przez sojusz organizacji zajmujących się ochroną środowiska. Dziś Yvon Chouinard wnosi znaczący wkład w popularyzację kwestii związanych z ochroną dziewiczej przyrody i zasiada w zarządzie wielu organizacji ekologicznych.

Jestem biznesmenem od prawie 50 lat. Wypowiedzenie tych słów nie przychodzi mi łatwo. Mogę sobie wyobrazić, że podobnie czuje się ktoś zmuszony przyznać, że jest alkoholikiem lub prawnikiem. Nigdy nie darzyłem tej profesji szacunkiem. To biznes jest w głównej mierze odpowiedzialny za działania niszczące środowisko naturalne, za niszczenie kultur plemiennych, za odbieranie biednym i oddawanie bogatym i zatruwanie ziemi ściekami przemysłowymi - pisze w swojej książce wspomnieniowej „Let My People Surfing”, wydanej w serii 360 stopni pod polskim tytułem „Dajcie im popływać” przez wydawnictwo Mayfly Sp. z o.o., która może być inspiracją do wprowadzenia niektórych niekonwencjonalnych metod zarządzania w ich firmach.

Moja firma, Patagonia, jest eksperymentem. Istnieje po to, by wprowadzić w życie wszystkie zalecenia literatury katastroficznej, usilnie namawiając nas do podjęcia natychmiastowych działań, bez których dzika przyroda zginie, a cywilizacja ludzka ulegnie zagładzie. Choć naukowcy zgodnie twierdzą, że świat znajduje się na krawędzi katastrofy ekologicznej, społeczeństwu nadal brakuje woli działania. Wszystkich nas paraliżują apatia, bezwładność i brak wyobraźni. Patagonia istnieje po to, by podważyć powszechnie obowiązujące przekonania i zaprezentować nowy styl odpowiedzialnego biznesu. Jesteśmy przekonani, że powszechnie akceptowany model kapitalizmu, który wymusza nieustanny wzrost i jest winny zniszczeń w środowisku naturalnym, musi zostać zastąpiony nowym modelem działania. Patagonia i tysiąc zatrudnionych w niej osób ma środki i wolę, by udowodnić pozostałej części świata biznesu, że owocem słusznego postępowania jest zdrowe i zyskowne przedsiębiorstwo (fragment książki „Dajcie im popływać”, 360 stopni).

Wydaje się, że zarówno książka, jak i działalność Yvona Chouinarda, może być także inspiracją dla zwykłych ludzi, szczególnie tych uprawiających różne aktywności na łonie przyrody. Obecnie Chouinard większość czasu wciąż spędza pod gołym niebem...

Informacje o marce Patagonia:

Nadrzędnym celem firmy Patagonia, producenta odzieży outdoorowej, jest tworzenie wysokiej jakości produktów, przy minimalnym obciążeniu dla środowiska naturalnego. To wyjątkowa firma założona w 1973 roku przez amerykańskiego wspinacza Yvona Chuinarda. Nazwa została zainspirowana piękną dziką przyrodą, lodowcami i strzelistymi szczytami południowego krańca kontynentu amerykańskiego. Chouinard wierzy, że odzież musi być równie niezawodna jak sprzęt wspinaczkowy: alpinista nie może marznąć podczas biwaku w ścianie, a podczas upałów musi mieć komfort termiczny.

Firma wyróżnia się nie tylko wzorami i jakością swoich produktów, ale również misją, którą stara się realizować: stworzyć najlepszy produkt, nie wyrządzić szkody i wykorzystać biznes do inspirowania i wprowadzania rozwiązań, które będą przeciwdziałać obecnemu kryzysowi ekologicznemu. Od 1996 roku Patagonia używa do produkcji swojej linii odzieży jedynie bawełny organicznej.

W ramach programu „Dotacje na rzecz ochrony środowiska” Patagonia przeznacza co roku 1% swojego rocznego obrotu na rzecz ochrony środowiska. W ramach programu „Praktyka dla ochrony środowiska” pracownicy firmy mają możliwość odbyć 2-miesięczną praktykę w organizacjach związanych z ochroną środowiska. W czasie tych praktyk każdy pracownik firmy otrzymuje pełną pensję.

Aby przekonać inne firmy do pójścia tą ekologiczną drogą, założyciel firmy Yvon Chouinard powołał do życia stowarzyszenie „1% for the planet”, które aktualnie ma ponad 1000 członków, z których każdy przeznacza 1% swojego rocznego dochodu na „ratowanie naszej planety” przed skutkami galopującej cywilizacji.

Dystrybucja w Polsce: RavenOutdoor, Kraków

Więcej informacji:

www.patagonia.com

KONTAKT / AUTOR
Archiwum i notki ogólnodostępne
Źródło podane na dole notki prasowej.
Dane z firm zewnętrznych.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.